söndag 5 april 2009

Kanonstart

I fredags kom jag till kontoret så där strax före kl 08.00 som vanligt. Trots att jag har haft svensk sällskap här, så har jag inte mått så där "100". Varit trött, mått illa och inte haft lust att göra någonting. Men vad händer då denna fredag fem över åtta? Jo K och B från Malmö kommer till mitt kontor och har med sig en Påskpresent, som ni kan se på fotot. Gud vad snällt och vilken omtanke. Jag hade under deras tidigare besök beklagat mig att min "Rågruta" inte höll sig torr i skafferiet. Ni vet när knäckebrödet inte längre är knäckebröd utan något som mer kan liknas både i konsistens och smak som ett ut tuggat tugg-gummi. I och för sig så var det värre i Tadji då man under lunchen tog fram sig sina i ordningjorda knäckebröd för att få något tuggbart till "soppan". Där var man tvingad att hålla knäckebrödet med båda händerna annars så vek sig bortre halvan av knäckebrödet nedåt och smöret/osten rann av.
Här i MNE är det inte så illa men det smakar inte bra. Lyxproblem? Ja, jag vet. I vilket fall så innehöll påskpresenten Rågruta, Extra saltat Bregott, Mollbergs kaffeblandning, choklad påskägg och sedan en alldeles ny "uppfinning", som jag aldrig har sett tidigare. En behållare i plast utformad så att det precis får rum ett paket med knäckebröd. Det är ju fantastiskt och nu kan jag verkligen njuta av hur en Rågruta med Bregott ska smaka. TACK tjejer verkligen snällt och ännu en gång vilken omtanke ni visar.

Jag tillbringade några timmar på Irish Pub tillsammans med nord irländerna och Jan från Norge. det blev några Guiness, men inte för många. Den utlovade dansen ställdes också in. Men det var trevligt och nordirländarna kommer bli ett bra "tillskott" i det sociala umgänget här i Poddan.

Lördagen var som en vanlig "lördag" i Poddan, d v s till "Velika Piaza"(frukt, grönsaker, oliver och ägg), Delta City (Maxi för övriga matinköp), hyra DVD:s och en kortare promenad. Förutom att jag vårstädade faktiskt. Det är vid sådana här tillfällen då man uppskattar att lägenheten inte är större än 55 kvm. Men det gick förvånansvärt fort och bra.

På kvällen såg jag på filmen "Cadillac man" som i och för sig kanske inte hade någon höjdarhandling, men musiken var kanon. Det handlade Muddy Waters upptäckt och karriär. Muddy var fena på guran och det är lindrigt "sagt". Han var "super". Men filmen handlade inte enbart om honom, utan också hur andra världsbberömda artister som började sina karriärer i mitten av femtiotalet. T ex Chuck Berry och många andra. Tack vare musiken och tolkningen av Muddy Waters som person så ger jag filmen tre av fem möjliga pirater.

Nu är det söndag och jag har tillbringat två timmar på min balkong. Vad har jag då gjort på min balkong i två timmar? Joo, solat. Idag är det riktigt varmt och jag tvingades gå in i lägenheten för att inte "rinna bort". Kan det verkligen vara så att värmen är här för att stanna? Nej, jag tror inte det. Förra året så började sommaren inte förrän den 30 april och fortsatte, med undantag för fyra dagar i mitten av september, till i slutet av november.
I morgon "ett år i missionen".

3 kommentarer:

  1. Om du gillar Muddy´s musik kan jag rekommendera följande skiva Muddy "Mississippi" Waters Live (Legacy Edition)dubbel-cd med 18 kanonlåtar ex Mannish Boy. Så himla bra gitarrsväng, Muddy är grym. Lyssnar just nu medans jag skriver.Finns på cdon.se för 159 riksdaler.

    SvaraRadera
  2. Vilken behändig ask för knäckis det verkar vara! Är det månne en Tupperw?

    SvaraRadera
  3. Om det är Tupperware eller inte vet jag inte. Men vilken kanongrej.
    Tack för rådet TJ om Muddy. Han va kanon.

    SvaraRadera