torsdag 2 april 2009

Snart helg


Fotot föreställer Cevapicis, pompa och lite ajvar.


Valeri lurade mig. Han frågade om vi skulle gå till det där "kycklingstället" och äta lunch. Jag tyckte det var en bra idé och nickade gillande. I närheten av kontoret så finns det ett lunchställe som enbart montenegriner äter på. Det är ingen restaurang utan mer som en liten grill servering under ett plåttak. Rätterna man kan äta där är ny grillad kycklingfilé, njeguski filé, hemgjorda korvar och pleskavica. Maten grillas allt efter det beställs. Man får välja på olika grönsaker och får alltid ett varmt bröd till. Antingen så tar men med sig maten eller sitter på höga barstolar runt "grillen". Första gången vi gick dit så var Valeri lite orolig att jag skulle tycka att maten var för enkel och att själva serveringen inte skulle duga. Ingen risk och man inte kan få bättre lunchmat. Den är inte bara god den är också nyttig. Till maten så dricker man mineralvatten eller öl. Drycken dricks direkt ur flaskan och det gör inte heller smaken sämre. Priset? Ca 3 Euro.
Nåväl, på vägen till serveringen så passerade vi en exklusiv kläd affär. I skyltfönstret hängde en tunn sommarjacka. På prislappen såg jag att jackan kostade 300 Euro. Tyvärr så uppmärksammade Valeri det också. Högt för sig själv så upprepade han priset på jackan och sedan med ett kroppsspråk som bara han kan. Armarna rakt ut, tittande liksom "förbi mig" och med ett förvånat ansiktsuttryck så sa han högt:
-:"Hur kan den jackan kosta 300 Euro? Den är nästan dubbelt så dyr som min "Colmar". Den är dessutom tunn och tål säkert inte regn. Kan du förklara och skulle du köpa just den jackan för 300 Euro?"
Valeri bara stod där. Armarna fortfarande utsträckta och såg riktigt irriterad ut. Jag hade ingen lust att svara, men det fanns inte tillfälle att börja prata om något annat än just jackan i skyltfönstret och hans "Colmar".
-:"Men Valeri, du vet ju hur det är. Det är säkert en märkes jacka och man får säkert betala 250 Euro bara för märket. Nej, min vän , jag skulle aldrig betala så mycket pengar för just den där jackan", svarade jag med förhoppning att han skulle bli nöjd med svaret.
-:"Min "Colmar" tål regn. Jag har ju själv testat, men den där.........och 300 Euro. Vilken idiot skulle köpa den där jackan för det priset", sa han uppgivet och slog ännu en gång ut med båda sina armar.
-:"Kom så går vi, Valeri och var glad åt du hittade din "Colmar". Skit i den där jackan", blev mitt svar. Jag lämnade skylt fönstret och bakom hörde jag när Valeri väste "vilka idioter........"
Vi forsatte till "chicken place" och åt vår lunch. Den smakade lika bra som alltid. Lunchkonversationen handlade inte om några jackor eller några andra kläder utan hur bra maten som vi åt var.
Kvällen tillbringades med några nordirländare och de fyra svenskarna som är här just nu. Vi åt pasta på en italiensk restaurang. Kul kväll med många skratt. Jag åt tortellini som smakade bra.
Idag, torsdag så har det varit en "vanlig dag" i missionen med undantag av ............värmen. Igår och dag har det varit varmt och solen har skenet Faktiskt riktigt varmt. Pedja påstod att det igår hade varit 21 grader och att dagens temperatur var årshögsta med ca 25 grader. Pedja berättade vidare att imorgon (fredag) ska vädret bli lite sämre men på lördag eller senast söndag ska den riktiga värmen komma till Poddan.
Tordagsmiddagen fick bli den traditionella ärtsoppan med rågruta, Bregott och ost. Men punschen är slut så jag tog fram en vatten från kylskåpet och drack.......... direkt ur flaskan.
Imorgon blir det Irish pub och de nyanlända nordirländarna kommer dit också. De har lovat att dansa.

2 kommentarer:

  1. Mums sa...... (du vet vem!) med Cevapicis!
    Spännande med dansen.... blir det River-dance? Ska du också dansa, din lilla Travolta?

    Kul att Valeri är så glad åt jackan... man skulle verkligen vilja se den!

    SvaraRadera
  2. Cevapicis är grymt gott! Och Riverdance är grymt häftigt! Om du dansar Lasse, kan du inte be någon att ta kort eller varför inte filma en snutt?
    Och Inger, kolla min blogg så har jag lagt upp ett kort på en röd Colmar Ski jacket, vet ju inte om det är den modellen men en liten hint om hur jackan ser ut kanske. Lasse kanske kan vidimera.

    SvaraRadera