måndag 27 april 2009

Tillbaks




Det var -3 grader men strålande sol när jag lämnade Täbban. Tiden hemma hade som vanligt gått fort, men jag hade faktiskt fått mycket gjort. Allt från att hämta olivolja till både mitt och sonens tandläkarbesök. Den traditionella "Egg Painting Contest" hade också genomförts. Tyvärr så kom jag näst sist. Mitt bidrag ser ni ovan och naturligtvis så döpte jag det till Montenegro. För att förstå min motivering så är den röda fläcken en bit ut från själva ägget. Det var mycket avancerat att överhuvudtaget få till en sådan utbyggnad och tyvärr så insåg nog inte juryn det.

Min motivering till namnet var: Den svarta ytan ska illustrera universum med sina vintergator och den blå delen jorden. På denna jord så finns det ett land som både "sticker ut", både i positiva och negativa bemärkelser. Eftersom Montenegros flagga är röd så illustrerades landet med röd färg."
Men vad hjälpte det, när ingen förstod. Men vad värre var så var det nog nedsablingen av, kanske genom tiderna det mest konstnärliga ägget överhuvudtaget - "Slum dog Millionaire". Ägget diskvalicerades p g a att konstnären eller kanske det räcker med "kreatören" hade använt sig av hushållspapper som hade applicerats på ägget. Om jag får tillstånd så kommer jag visa ägget vid ett senare tillfälle.
Vinnaren blev det orange ägget som finns till vänster om mitt konstverk. Ägget döptes till "Kaktus" och var en värdig vinnare. Grattis PoK.
Landade i ett 23 grader varmt och soligt Poddan. Tog en taxi till lägenheten och efter jag hade packat upp så kände jag mig hungrig. Hade riktigt sett fram mot att sätta tänderna i Pizza Mexicana med mycket ost, tomat, starka korvar och färskpressad vitlök. Till det - det goda vinet Procorde och en tallrik kuprus (vitkålssallad). Den bästa "Mexicanan" serveras på restaurang Lanterna, som ligger endast några hundra meter från min lägenhet.
Jag var verkligen hungrig, för på planet hade det enbart serverats en "SJ-macka". Ni vet en sådan där smörgåsliknande sak inpackad i plast. Med raska steg mot Lanterna och till min överraskning så var restaurangen stängd. Jag kom att tänka på att det var de "ortodoxas Påsk" och att det kanske var anledningen till att restaurangen inte var öppen. Jag drog mig till minnes att det fanns pizzor på en annan restaurang, som inte låg långtifrån Lanterna. Efter några minuter var jag framme och bad att få menyn, en liten flaska Procorde och en Kisella. Kyparen bugade och repeterade för sig själv:
-:"Menu, jedan Kisella ki jedan Procorde".
Nu vare det faktiskt över åtta timmar sedan jag fått något i magen och en pizza med mycket ost skulle sitta fint, även om det inte fanns Mexicana på det här stället.
Efter några minuter så kommer kyparen med ett vinglas, ett vanligt glas, en liten flaska Procorde och en Kisella. Han häller upp både vin och mineral vatten i respektive glas och lämnar snabbt bordet. Jag sitter där med menyn i handen och vill bara beställa. Jag ropar på honom igen. Efter någon minut så kommer kyparen lika leende som förra gångerna. Han lutar sig fram mot mig och jag uppfattar att han inväntar min beställning. Äntligen alltså - pizza time. Efter noga ha läst genom menys ett antal gånger och konstaterat att man inte hade någon Mexicana, men väl pizza Cappriciosa, så hade jag bestämt för en sådan.
-:"Jedan veliko pizza Cappriciosa ki jedan kuprus salat", sa jag med förhoppningen att han skulle förstå min montenegrinska.
Frågande tittade han på mig och svarade på bra engelska:
-:"Sorry mister, kitchen closed. Today holiday".
Jag tittade bedjande på honom, men han stod där och log samtidigt som han skakade på huvudet. Känslan av att bli bestulen infann sig och insåg att förmodligen så var de flesta "köken" i Poddan stängda en sådan här dag.
Jag gick till lägenheten och snabbtinade en "Boueff Bourgignon" och öppnade en flaska med kylskåpskall Kisella. Tog tallriken med "Boueffen" gick ut på balkongen, satte mig ned och tittade på den vackra utsikten. Det var faktiskt riktigt varmt.





r

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Bra att du är på banan igen, jag undrade just......
    Visst är det fina ägg!!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår varför ditt ägg INTE vann. Glad att du är igång igen, speciellt nu när detta verkar vara enda sättet att "få ta del av" av Montenegro, åtminstone tilsvidare. Ska var ledig en vecka nu för att ta hand om barnbarnet, 2,5 år som normalt sätt är 35 mil hemmifrån. Fundera vidare på hösten och Jerka. Ha dé. Peter

    SvaraRadera
  4. Long time no seen. Äntligen är min blogkompis tillbaks. Det har varit tomt utan dig men nu känns det som om livet återvänder igen.
    Bilden gör inte ditt ägg riktig rättvisa. Det var nog värt en bättre placering än näst sist. Glöm inte att jag gav detta ägg 10 points. Vi "hörs" i bloggvärlden.

    SvaraRadera
  5. Tjena Lasse!
    Kul-kul blogg!
    Ville bara meddela att den årliga gräsbränningen är genomförd utan komplikationer;)
    Hoppas vi ses i sommar...

    SvaraRadera