torsdag 21 januari 2010

Nikica är tillbaks

Fotot från Budva


Ovanstående länk kan ni läsa lite mer om Nikica.

Det var faktiskt min assistent Ana som kom den goda nyheten att Nikica var tillbaks i Plavnica. Mycket riktigt hade ägaren rätt. Nikica kommer tillbaks när han är hungrig, sa han för någon vecka sedan och det gjorde den också. Ägaren och personalen på resorten passade på att slänga ned lite bröd, gräs och växter i den nästan tomma poolen och Nikica tog sin tillflykt dit. Det står av förståliga skäl inte i artikeln. Eftersom poolen ligger högst inom resorten har inte översvämningen nått dit. Nu går flodhästen Nikica i samma pool som jag och 100-talet sommargäster brukar bada i. Svårt att tänka sig att poolens vatten nu är full med hö, gräs, bröd, smutsigt vatten och flodhästens avföring. Jag måste överväga mina framtida besök till Plavnica.
Jag fick också reda på att Nikica inte är en "han", utan en hon. Från början köptes det två flodhästar till resorten. En hane och en hona. Tanken var att de skulle trivas och få barn. Men Nikica hade andra tankar. Hon tog helt enkelt livet av sin "man" och är numera en lycklig änka, som normalt satt har ett ganska behagligt liv på Plavnica. Lite långtråkigt kanske, men bra. Nu är hon fast i en två meter djup swimmingpool och jag har ingen aning om hur man ska få upp henne.
Valeri och jag äter oftast lunch tillsammans. Efter våra matintag, vill han alltid promenera inne i de centrala delarna av Poddan. Jag lär mig aldrig. Under våra promenader hamnar vi alltid utanför någon slags sportaffär, där de säljer Colmar artiklar. Förra veckan köpte han Colmar strumpor och idag var det dags för en Colmar mössa. Inget annat duger nuförtiden.
Reorna har börjat. Eckö-skor (inte att förväxla med Echo) som har kostat 100 Euro är nu nere på 25 Euro. Fina Adidas gympaskor som tidigare har kostat 100 Euro är nere på 30 Euro.
Jag köpte faktiskt ett par Eckö-skor till sonen S1. Hittade ett par vita med gröna detaljer, som liknade ett par gamla hederliga Adidas Stan Smith, om ni kommer ihåg. Jag tog med ut- ställningsskon till kassan och bad att få ett par i storlek 43.


-: "Vashe" (uppfattat), sa expediten och gick in på lagret. Efter någon minut kom hon tillbaks med en skokartong. Hon visade mig kartongen med en liten påklistrad lapp där det stod "Size 43". Samtidigt pekade hon på "43" och utbrast frågande:
-: "U redo?" (Ok).
-: "Da da" ( ja ja) svarade jag. Betalade 25 Euro och lämnade affären nöjd med mitt fynd.


När jag lite senare "Skypade" med frugan befann sig S1 i närheten. Jag frågade om han ville se skorna jag köpt till honom. Det ville han. Jag hämtade kassen och tog ur kartongen från kassen. Öppnade kartonglocket och tog tag i skon. Höll upp den framför datorns kamera. Nu visade det sig att skon jag höll i min hand var inte den som liknade "Adidas Stan Smith-skon", utan visserligen en Eckö-sko, men med mönster på. Det var väl inte hela världen, men S1 har redan ett par liknande.
S1 var ändå glad för de nya skorna, men jag hoppas att den där "Adidas Stan Smith skon" finns kvar så att jag kan byta eller köpa dom också.


2 kommentarer:

  1. Jag är så himla glad att Hippo är tillbaka på Plavnica. Men att hon han ligger i "min/vår" pool -det vete tusan om jag gillar. Hennes hus ligger ju ganska högst - kan hon inte husera där??? Undrar hur många gånger jag skivit han och sedan ändrat?? jag tycker också Hippo är men HAN!

    SvaraRadera
  2. Vilken otroligt vacker bild förresten - har du tagit den?

    SvaraRadera