måndag 25 januari 2010

På skalorna.......


En riktig "innehelg" med städning, tvätt, bokläsning, handlade mat, slappade, bio, dvd och god mat kan man nog sammanfatta den här weekenden. Inget besök på "Irish" (Four Lepricorns), vilket var bra. Jag behöver nog ytterligare lite inkörning i de nya skorna.
Fredagskvällen avnjöts med oxfilé och ugnsbakad potatis samt ett eller två glas Procorde. Till lördagsmiddag hade jag planerat att laga en "satay" med fläskkött och äggnudlar. Trots fyra besök i olika "super marketer" hittade jag inga äggnudlar. Det fick bli en färdig "satay" och fläskött med ris, som inhandlades under min ledighet (satayen alltså) i Sverige istället. Söndagsmiddagen var helgens "höjdare". Nämligen pannbiff, stekt lök, gräddsås och kokt potatis. Hur gott var det på "pannbiffsskalan"? Jo, "fem pannbiffar av fem möjliga".
Jag hann läsa ut boken "Hypnotisören". En bra bok med ett fantastisk spännande slut. Kan tänka mig hur slutet skulle se ut på film. På "ögonskalan" får boken "fyra ögon av fem möjliga".
Jag hann med att gå på bio. Valde en komedi med John Travolta och Robin Williams. Den hette "Old dogs" och handlade om två gamla kompisar som också var kompanjoner i ett framgångsrikt företag. Plötsligt får den ene av dem (Robin Williams) reda på att han har två barn, som hade hunnit att fylla sju år. Vad ska han välja; barnen eller fortsätta sitt arbete med allt för långa dagar och ingen tid att ta hand om sina "nyvunna" barn. Filmen var amerikansk och ni kan kanske tänka er hur den slutade. I vilket fall som helst hade filmen en del roliga scener och "golfscenen" fick mig att skratta högt. "Old dogs" får på "pappa skalan "två pappor av fem möjliga".
Jag hyrde också DVD-filmerna "Fake identity" med Val Kilmer och "The men that stared at goats" med George Clooney, Jeff Bridges, MacEwan och Kevin Spacey.
"Fake identity" var en förvirrande historia där Van Kilmer av någon oklar anledning oupphörligen jagades av olika personer. Han hittades och togs till fånga flera gånger . Av ännu mer lustiga anledningar släpptes han hela tiden fri, så att en ny jakt kunde påbörjas av samma personer som hade släppt honom. En film som man kan vara utan och med ett amerikanskt slut. På "jaktskalan" får filmen "två jakter av fem möjliga" På "förvirrande skalan" får den "fyra av fem möjliga förvirrningar".
Helgens höjdare var filmen " The men that stared at goats", som på "getskalan" får fyra getter av fem möjliga". Filmen hade en viss sanningsbakgrund. Den handlade om några "Jedi soldater" i Irak, som hade och tränade upp sina övernaturliga krafter. Jeff Bridges var fantastisk som "Jedi soldaternas" uppfinnare och befäl. Clooney och MacEwan gjorde bra ifrån sig också. En film absolut värd att se och om "hälften" av filmen vore sann vore det vara helt otroligt.
Nu är det måndag och idag får jag svenskt besök. Jensa kommer hit och ska arbeta i några dagar. Kanoners…..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar