måndag 18 januari 2010

Tillbaks och ingen flodhäst

18 januari 2010

hittar ni anledningen till att jag har varit på flodhästjakt. När jag under inflygningen till Podgoricas flygplats tittade ned mot marken och upptäckte effekten av de senaste veckornas översvämningar landet har drabbats av. Skadarsjöns vatten var nu bara några 100 meter från flygplatsen och flertalet hus i närheten var drabbade. Jag kunde väl inte ana att flodhästen Nikica skulle ta tillfället i akt och lämna sin hydda. Men det gjorde han och i skrivande stund har han inte kommit tillbaks.
Flodhästen ägs av samma person som äger resorten Plavnica. När resorten öppnades fanns det två flodhästar där. Ägaren ville ha två flodhästar och således köpte två stycken, som han sedan fraktade från Afrika till Montenegro. Tyvärr avled en av flodhästarna ganska snart, men Nikica trivs, även om han tillbringar några dagar om året i en omgivning som inte påminner mycket om där han ursprungligen kom ifrån. Jag har ett foto på Nikica från ett vintrigt och översvämmad omgivning, men jag kan tyvärr inte bifoga in den här bloggen. I morgon kanske..........
Ägaren till Nikica fick frågan om varför han ville ha flodhästar som husdjur. Oförstående tittade han upp på journalisten som fick svaret: "Varför inte?"
Ledigheten hemma i Sverige gick fort. Inte för fort utan bara fort. Jag är ju inne på "spurten" och det gjorde inte så mycket att tiden hade rusat iväg. Det var skönt att fira en Jul med snö och kyla bland släkt och vänner. Julfirandet (både lilla och traditionella Julafton), släktträffar, Nyår, ishockey, tandläkarbesök och naturligtvis Hagbytippen hanns med.
Julhelgens absoluta gastronomiska höjdpunkt var min sons S2 ugnsbakade kalkon med alla tillbehör, som avnjöts på Juldagen. På fågelskalan får den "10 av 10 möjliga fåglar". Trodde inte jag skulle tycka om kalkon, men motvilligt lät jag mig övertalas av S2 att köpa fågeln och den var verkligen "super dobro".
Min vän Mr Krister har alltid talat väl om Austrian Airlines. Han har jämfört med det ungerska flygbolaget Malev, som han tycker alltid drabbas av förseningar. "Austrian" blir aldrig försenat, som han uttrycker sig.
Dom då om min förvåning efter ha checkat och kommer fram till "Gate 11, där "Austrian" ska avgå kl 10.10 ifrån, står på monitorn "New information 12.20". Den "nya informationen" kom och jag kunde läsa att planet skulle bli fyra timmar försenat. Det innebar att "Austrians" plan från Wien till Poddan skulle hinna lyfta från Wien innan jag kommit dit. Mycket riktigt hade "kärran" gjort det och jag ombokades till en ny flight dagen efter. "Austrian" försåg mig med hotell, lunch, middag och frukost.
Efter 24 timmars försening kom jag till kontoret och möttes av Valeri, Martin och de andra och det kändes bra att vara tillbaks.
I morgon kommer en blogg om mina nya skor.

1 kommentar:

  1. Välkommen tillbaks till bloggvärlden! Ja tiden rusar ibland, när man tittar i backspegeln så känns det riktigt avlägset.
    Undrar var flodhästen tagit vägen? Det är ju inte precis ett sådant djur som man behåller om man råkar hitta den övergiven på bakgården. Den kanske har funnit ett nytt hem i Skadarsjön. Synd bara att han eller hon är ensam. Annars kunde det blivit en liten flodhästunge vartefter.
    Nya skor? Och en blogg om detta? Låter otroligt spännande. Ser fram emot morgondagen.

    SvaraRadera