torsdag 28 januari 2010

Svenskt besök



29 januari 2010
Jag har haft svenskt sällskap i några dagar och det har varit kanon. Vi har arbetat och ätit gott (minst sagt). Luncherna har bestått av grillad kyckling file’ med kupus (vitkål) eller Slane Palecinke(friterade pannkakor innehållande ost och skinka med graddfil och ytterligare lite riven ost) Jensa åt Popeci (friterade kalvköttrullar innehållande ost och rökt skinka och för att bara höja kolestrolhalten lite serveras dom med ngt slags gräddfils liknande sås) med pommes frites två gånger
Inför Jensas besök jag hade beställt hotellrum. Hotellet är visserligen litet, men rent och prisvärt. Det ligger förresten vid köpcentrat Delta City, vilket också är en fördel. I måndags när vi kom till hotellet blev jag nästan chockad. Efter ha checkat in och lämnat Jensas pass hos receptionen var det dags för honom att gå till hans rum. Temperaturen i rummet var mindre än 15 grader. Jag kände på elementet och det var glödhett. Troligtvis är inte isoleringen den allra bästa i dessa montenegrinska byggen. Enkelrum var beställt, men i rummet fanns tre sängar och tur var väl det. Filtarna tillhörande de andra sängarna i rummet kom väl till pass. Efter 10 minuter i ett rum med sådan låg temperatur, så kan jag lova er att man är genomfrusen. Jag vet inte hur han klarade av det, men han bodde där i tre nätter utan något som helst gnäll om att det var kallt.
Idag (torsdag) var det dags för honom att åka tillbaks till Sverige. Hämtade upp honom utanför hans hotell och körde honom till flygplatsen. Vädret var inte det bästa. Snö i luften och runt "nollan". Var lite orolig att "hans" plan inte skulle kunna landa., då flygplatsen stängs då termometern närmar sig noll grader. Men det landade och efter någon halvtimme lyfte i riktning mot Belgrad. Välbehållen i Belgrad fick han reda på att planet från Belgrad till Munchen skulle bli försenat, vilket medförde att han inte skulle hinna med "Götebergskärran" från Munchen. I skrivande stund vet jag inte hur det har gått för honom och hans hemfärd Det kanske blev en övernattning i Belgrad iaf
Vädret i Poddan är grått och kallt. Solen som lyste förra veckan är nu ersatt med ett tjockt molntäcke och något slags snöblandat regn, som kommer ned dimpande då och då. Enligt väderleksrapporterna verkar det kalla och mulna vädret ha kommit för att stanna i några veckor. Men det gör inte så mycket. Bättre att vädret är lite dåligt nu än att kylan och snön kommer den senare delen av februari. Då är det ju sportlov och delar av familjen väntas komma på besök.
Valeri är i toppform. Hans arbetsinsatser går för tillfället på sparlåga. Livet leker tycker han. Lönen har betalats ut och Valeri upptäckte att den hade höjts. Nu väntar jag på att Valeri ska be mig följa med på en promenad. Jag är ganska säker på att vi kommer hamna på ett galleri och att han kommer köpa en tavla. Frågan är bara vilken???????????

1 kommentar: