söndag 31 januari 2010

"Looking for Eric"


Det är alltså den här poolen som är Nikicas nya hem.

Jag kände att jag var tvungen att ge ut till Plavnica för att se om flodhästen Nikica hade det bra. Efter varit och handlat lite mat till kvällens middag gick min färd till resorten Plavnica. Den här gången kom jag fram. Förra gången jag åkte dit var det översvämningar och den smala vägen låg under vatten. Nu var vattnet på vägen borta, men att det fortfarande är översvämningar i området ar det inget tal om. Resorten Plavnica är inte sig likt så här på vintern. Det är massor med vatten och flodhästen hydda hade nästan tippat omkull. Stängslet runt Nikica hydda var inte heller i bästa skick. På sina ställen hade det fallit ihop. Jag tittade in i hyddan för att få skymt av Nikica, men inne i hyddan fanns bara en massa halm. Mina steg gick mot poolen, men den hade spärrats av. Blev informerad att poolområdet var tillfälligt stängd och man visste inte när man kunde öppna igen. Min tolkning av avstängningen var att Nikica går omkring i poolen och det vill man nog inte visa för allmänheten.
I fredags var det dags för "Thanks Good Its Friday (TGIF)" igen. Guinnessen var slut, men vad gjorde det när det fanns kalla Niksisco öl och Jamesons whiskey. Stämningen var kanon och alla vara glada. Det skojades friskt hela tiden och skrattsalvorna avlöste varandra. Vid 20.00-tiden höjde man volymen på musiken och då vet vi att det var dags för oss "gamlingar" att lämna pub:n. Jag hade inte samma besvär med mina nya MBT-skor den här gången, även det nästan känns som att åka skridskor. Om ni köper MBT-skor, råder jag er att ta det väldigt försiktigt när det är halt. Det väldigt lätt att halka omkull. Upphöjningen under skon är av rent gummi vilket gör det väldigt lätthalkat.
I lördags tittade jag på den engelska filmen "Looking for Eric", med bl a Eric Cantona. Efter en timme in i filmen var jag nära att stänga av. Manchester dialekt är inte direkt den lättaste att förstå och handlingen var väldigt dyster. Det skreks och ordet "f--k" har nog aldrig skrikets så många gånger under en två-timmars period någon gång tidigare. En ensamstående far i med sina två pojkar i 20-årsåldern. Hans pojkar var arbetslösa och den ene av dem kom i kontakt med en kriminell organisation, som gjorde livet surt båda för pojken och resterande delar av familjen. När pappan funderade hur livet hade blivet, dök plötsligt Cantona upp (i fantasin). Cantona gav honom goda råd, samtidigt som man fick se härliga mål gjorde av just denne "kejsare" Cantona. Filmen hade visserligen ett amerikanskt slut, men den sista timmen var helt strålande. Filmen får "tre Cantona av fem möjliga" samt ett extra + för skådespelarinsatserna av de för mig helt okända skådespelarna.

1 kommentar:

  1. Känns inte så lustigt att tänka på att man kanske ska bada och tillbringa dagar i Plavnica i sommar? Hoppas dom skrubbar poolen ordentligt! för det är väl inte tänkt man ska plaska tillsammans med Hippo?

    SvaraRadera