tisdag 31 mars 2009

Svartvit Colmar

Fotot föreställer en hel plåt med Burek.

På vägen tillbaks till Poddan från Danilovgrad så var det dags för lunch. Mötet i Danilovgrad hade tagit längre tid än vad jag hade förväntat mig, så jag började bli lite hungrig. Har inte känt mig så där "100" de senaste dagarna och det verkar som om det är något som "går" här nere. Sedan igår morse har jag känt illamående och varit tröttare män vanligt. Men hungrig blev jag i alla fall. Så vad passade bättre än en liten Burek. Burek är gott, men jättefet mat. Bilden ovan visar en jätte Burek. I själva verket får man en rad av en sådan plåt. Åt min Burek och åkte tillbaks till kontoret.

Valeri var strålande glad och ville dricka en kopp kaffe. Om ngn vill dricka kaffe med dig här så behöver det inte innebära att man är kaffesugen. I de flesta fall så betyder det: "följ med för jag har en sak att diskutera med dig". Valeri var ju på strålande humör så det kunde ju inte vara ngt allvarligt. Vi beställde våra kaffe och Valeri berättade att han varit på ny rea. Den här gången på Lacostes Outlet i närheten av vårt kontor. Han hade köpt två piké tröjor som kostade 40 Euro styck, mot normalt pris på 120 Euro.
-:"Garanterat äkta" sa Valeri och log med hela ansiktet och forsatte sedan:
-:"I morgon ska jag nog åka upp till den affären igen. Du vet där jag köpte min röda Colmar. Jag tänker nog köpa de svarta Colmar byxorna också. Jag menar ordinarie pris var 280 Euro och de var nedsatta till 150 Euro. Vilket kap".
-:"Jag gör det, Valeri men tyvärr har jag nog inte tid att följa med dig. Har mycket att skriva och ett möte inplanerat", svarade jag för jag hade ingen lust att följa med till samma affär igen.
-:"Det gör ingenting" svarade Valeri men jag märkte en viss besvikelse i hans ansikte.

Det blev tyst och bara för att få honom på lite bättre humör så sa jag:

-:"Du Valeri, jag kom tänka på, att du berättade för mig att Djukanovic var och åkte skidor i samtidigt som du". Han log lite och svarade mig:
-:"Jo och han hade en massa livvakter med sig".
-:"Valeri, jag kan slå vad om att Djukanovic hade en Colmar jacka också", påstod jag frågande.
-:"Lars, du har rätt. Hur kunde veta det? Han hade en svarta byxor och en svart/vit skidjacka. Inte lika snygg som min röda, men det var i alla fall en Colmar", svarade han skrattande och såg helt plötsligt jätteglad ut.
-:Hmmmmmm en svartvit Colmar jacka. Tror du färgerna speglar hans samvete?" frågade jag lite provocerat.
Valeri tittade på mig och plötsligt började det rycka i hans ansikte och han började skratta. Han skrattade så att tårarna sprutade.
-:"Du har rätt. Har inte tänkt på det. Det är klart att det speglar hans samvete" svarade han skrattande. Vi lämnade bordet och hela vägen till vårt kontor så upprepade han:
-:"Speglar hans samvete, speglar hans samvete. Det är så rätt. så rätt.........."

3 kommentarer:

  1. Kan man inte få se en bild av Valeri med den fina jackan!

    SvaraRadera
  2. Instämmer i Ingers fråga/begäran. Vill gärna se Valeri i den röda jackan. När jag kommer ner nästa gång är det förhoppningsvis för varmt. Peter

    SvaraRadera
  3. Snälla Peter, nämn inte ordet "Colmar" eller "ny jacka" när du träffar Valeri.

    SvaraRadera