onsdag 16 september 2009

Flyttbestyr och öde stränder

Vi har flyttbestyr. Jag menar då kontoret. Man har kommit på att lokalerna vi har nu är för dyra och kommer flytta till en mindre yta. Personligen tycker jag det är ett riktigt beslut. För en tre årsperiod kommer man spara miljoner med kronor som kan användas för andra saker. Valeri blev inte glad. Han har ju tidigare varit ensam på sitt kontor. Nu tvingas han dela det nya kontoret med mig. Det innebar att Pedja och jag inte kommer att kunna fortsätta (tyvärr) vara diskussioner om ett "bättre" framtida Montenegro.
Flytten är väldigt bra organiserat. Alla möbler ska märkas med namn och allt löst ska vara nedpackat i kartonger senast torsdags eftermiddag. Kartongerna ska vara märkta med namn samt det nya rums numret.
Jag började förberedelserna för några veckor sedan och slängde massor av gammal bråte. Resterande materialet som fanns i mina hyllor fyllde jag i två kartonger och har nu enbart sakerna som finns på och i mitt skrivbord. Jag hade sparat en kartong och tejp, som var tänkt för de sista sakerna som jag har kvar.
Pedja har också packat det mesta. Montenegrin som han är orkade han inte hämta kartonger i receptionen utan tog den som jag hade sparat. "No big deal". Han hämtade en tejprulle och använde så att hälften av rullen blev kvar. När han sedan var klar med tejprullen la han den på mitt skrivbord precis bredvid "min" tejprulle. Vänligt förklarade jag att jag hade tillräckligt med tejp och således inte behövde den som han la på mitt skrivbord. Han låtsades inte höra, utan gick hem för dagen. Han orkade inte gå ut med tejprullen, trots att han passerade platsen när han lämnade kontoret. Nu är allt mitt nedpackat och även Pedjas saker är nedpackade. Men han lämnade en sak åt mig. Det var en 7-armad Jul-ljusstake och två små reservlampor tillhörande Jul-ljusstaken. Har inte sett Jul-ljusstaken tidigare, men nu står den här på mitt skrivbord. Jag vet inte om jag ska den till lägenheten och använda den närmare Jul. Jo, det gör jag nog.
Igår (tisdag) kom det svenskt besök till MNE. Det var en tidigare chef till mig som är här och deltar i konferens. Hämtade honom på flygplatsen och körde honom sedan till Budva.
Senast jag var på kusten var för ca tre veckor sedan. Då var det var fullt med folk och mycket trafik. När jag nu kom till Budva var det nästan "spöklikt". Nästan helt tomt gatorna. Vissa hotell hade t o m stängt för säsongen. Jag åkte förbi Villa Sofija, där vi bodde de fem veckorna familjen var här. Villa Sofija var inte stängt och t o m några gäster satt och solade på terrasserna. När vi var där i juni/juli var det mycket trafik på gatan. Nu var gatan helt tom både på människor och bilar. Nu fanns det gott om P-platser och knappast några bilar sågs till.
Vi fortsatte sedan kustvägen söderut och jag såg att stränderna var förhållandevis välbesökta. Ingen trängsel precis men de var inte helt öde. Solen lyste och det var varmt. Började genast planera inför kommande helg att åka till Petrovac för att förhoppningsvis sola och bada.
Det positiva med flytten är att vi har fått ledigt kommande fredag och måndag. Ja, de flesta alltså. Valeri tyckte att jag skulle delta i en konferens på fredag. Under normala omständigheter skulle Valeri ha deltaget i. Men nu när "fredagen" blev ledig var han snäll och bad mig. Men vad gör det? Väderleksrapporten visar att det kommer bli fint väder den närmaste veckan och måndagen är ju också ledig.

2 kommentarer:

  1. sommaren 2010 räknar jag med att du sitter med ett glas rött på gräsmattan igen?!

    SvaraRadera
  2. Ska bli skönt med öde stränder när vi kommer i oktober!

    Jerker, det kan du räkna med att han gör - brevid grillen och ett dricksglas rött i näven (ibland under parasollet!! regn).

    SvaraRadera