torsdag 10 september 2009

Tillbaks i Poddan

Jag blev lite överraskad när jag upptäckte att planet flög på låg höjd och passerade landningsbanan vid Poddans flygplats. Planet flög vidare ut över Skadarsjön och sedan på ännu lägre höjd plötsligt gjorde en tvär sväng och sedan riktning tillbaks men mot "fel håll" till landningsbanan. Någon minut senare landade vi och när jag kom ut ur planet så förstod jag anledningen till vår lilla omväg. Det var visserligen sol, men full storm.
Passerade passkontrollen med "jet-fart" och min gråa väska kom på bandet och var snart lastad på vagnen. Den här gången innehöll väskan fyra burkar kokosmjölk, curry pasta, sex burkar Heinz vita bönor, två Zoega kaffe (skåne rost), fyra påsar med krossad linfrö, Sensodyn tandkräm, Resorb, tandpetare i plast, fryspåsar och till sist lite klädes persedlar.
Kom och tanka på Gene som var snäll och tog hem två en kilos burkar med lokal honung åt mig. En honung med kastanjesmak och en med timjanssmak. Genom att låta burkarna stå upp och ned under två dagar var jag säker på att locken var ordentligt fastskruvade. Även om de skulle läcka hade jag virat in burkarna i en plastpåse. När Gene sedan väntade på sin väska på Arlanda kom den inte. Han anmälde den försvunnen. Efter fyra dagar fick han tillbaks sin väska. Öppnade den och fann att innehållet inte bara luktade kastanjehonung, utan också att kläderna var in kletade med samma smörja. Plastpåsen var borta och det ena locket var inte riktigt påskruvat. Även om det hade varit en viss turbulens under Genes och Mr Sunkovics hemresa var nog inte det den riktiga orsaken till läckaget. Troligtvis blev väskan röntgad och man upptäckte burkar med vätska. Sådant måste ju kontrolleras, vilket säkert gjordes. Bara för att vara riktigt säker att väskan inte innehöll några explosiva saker, tog man också tillvara på Genes snusdosor. Så nu går det nog någon säkerhetsansvarig på Budapests flygplats med en jätteprilla under lappen.
Martin var och hämtade mig. Körde mig till lägenheten och det var nog tur att man hade stängt alla fönster innan jag åkte hem till Sverige. Det var ännu blåsigare och att vistas på balkongen var inte att tänka på.
Jag packade upp väskan och gick sedan till restaurang Laterna och åt en pizza. Har faktiskt inte ätit pizza sedan juni månad och den köptes i den gamla lanthandeln i Visinge.
"Diablo" hette Laternas pizza och utöver tomatsås och ost så hade man på kryddstarka korvar, skivad färsk vitlök och starka pepperonis. En "8:a" på skalan.
Vanligtvis gillar jag inte lyckliga slut i filmer eller böcker. Troligtvis som sista personen i Sverige har jag nu sett "Män som hatar kvinnor" och tycker att det var en kanonfilm med bra slut. Jag har alltid haft uppfattningen att böckerna är mycket bättre än filmerna som har gjorts efter ursprungsboken. Den här filmen var nästan lika bra som boken och karaktärerna var precis såsom jag hade tänkt mig dem. En kanonfilm, tycker jag och den får "5 minus" av 5 möjliga "pirater". Minuset beror på Ewa Fröhlings mindra bra insats när de möttes i Australien. Men hon repade sig till mötet med Sven Bertil Taube. Nu är jag tillbaks här och det är vardag igen.

2 kommentarer:

  1. Hej. Det kan inte vara så att Genes snus numera är smaksatt med honung för att kunna markandsföras i forna öst? Kan kanske vara en affärsidé att satsa på kanske?.
    Med tanke på "din" storm kan jag bara säga att vi slår det ena värmerekordet(för svenska höstförhållanden) efter det andra här nere i syd.
    Beträffande filmen håller jag med dig fullständigt och ser framemot att se 2:an nästa vecka.
    Håll i hatten - vi hörs. P

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte riktigt poängbedömningen?? "5 minus" av 5 möjliga "pirater" låter både komplicerat och dåligt!!??

    SvaraRadera