tisdag 2 februari 2010

Colmartider

Downtown Podgorica
 
Som vanligt "gick" jag i fällan" när Valeri bad mig att äta lunch. Den här gången var det inte vårt "kyckling ställe" vi skulle besöka, utan Café Kolestrol och äta pizza. Att äta en pizza till lunch är inte likt Valeri, men en pizza är ju alltid en pizza, tänkte jag.
Vädret var strålande. Sol och ca 10 grader varmt. Väl inne i restaurangen beställer Valeri en pizza Tonno och jag en Calzone. Pizzorna kom in och de smakade utmärkt. Mätta, nöjda och belåtna lämnade vi "Caféet". Valeri ville gå en trappa upp och dricka en "Deutsch".
"OK", tänkte jag tyst för mig själv, men en snabb kopp och sedan måste jag gå tillbaks till kontoret. Hur det än år, är jag upptagen med förberedelserna för årets aktiviteter, som jag har lovat slutföra innan jag ska åker hem till Sverige för gott.
"Deutschen" smakade bra, men jag hade svårt att koncentrera mig på att vara social och prata. Mina tankar fanns inne på kontoret och allt som ska göras. Valeri märkte nog att mina tankar var på annat hall och bara efter tio minuter sa han:

-: "Heide" (ung. kom så går vi)

På var väg tillbaks mot kontoret föreslår Valeri att vi ska ta en ny väg. Vi har gått samma väg många gånger var hans argument. "Poddan Centrum" år inte stort, så det spelade mig inte någon stor roll. Vi kom till en ny "gågata" dar det fanns affärer på båda sidor. Plötsligt stannar Valeri och pekar på en sportaffär (vad annars??). Ovanför sportaffärens dörr kunde jag läsa "Outlet" och i affärens skyltfönster fanns naturligtvis massor med Colmarprodukter. Valeri "drog" in mig i affären. Jackor, byxor, vantar, strumpor och mössor med märket Colmar, som jag dessutom sett "100 gånger" tidigare hängde på rad inne i affären. Efter ha känt på samtliga Colmar jackor utbrast han:

-:"Lars, I’m so happy that I bought my red Colmar ski jacket last year. I mean these Colmar jackets are also good, but so far I havn’t found any Colmar ski jacket that’s so good as my red Colmar ski jacket. My black Colmar ski trousers is OK, but trousers are trousers and hardly any difference. But my red Colmar ski jacket is unique..............."

Jag nickade instämmande och la märke till att han gick fram till expediten. Han frågade något och hon nickade. Hon hämtade ett litet paket där det naturligtvis stod "Colmar". Valeri öppnade förpackningen och tog ut något som i första åsynen kunde forväxlas med en svart lite kraftigare nylonstrumpa. Men när han drog "strumpan" över huvudet och enbart ögonen syntes insåg jag att det var ett "plagg för huvudet" att använda när är riktigt kalla dagar i skidbacken. Han speglade sig och enbart hans ögon syntes.
Efter ha betalat nio Euro för den nya bonaden lämnade vi "Outlet:n" och nu var vara steg lite mer bestämda och i riktning mot kontoret.
Jag hade börjat tänka på mina "kontorssysslor" när Valeri plötsligt säjer:

-:"Lars, now I have just one more thing to buy. I’m looking for a Colmar ski helmet. Maybe you have time next week and go with me and see if I can find a Colmar ski helmet. When I have found the Colmar ski helmet I am ready for Italy and skiing. I mean Italy is the "home country" for Colmar............ "
 

3 kommentarer: