måndag 6 juli 2009

Revansch


Tiden gar fort. Ja, for fort faktiskt. 60% har varit har i tva veckor och det ar bara lite drygt halva tiden kvar. Igar kom de resterande 40 %:n vilket innebar att vi nu ar 100% samt ytterligare en polare till mina grabbar.
Helgen var varmt, men inte for varm. Det ar faktikst precis sa dar lagom vilket innebar 30 grader i solen och 25 grader i vattnet. I jamforelse med forra aret sa ar det har rena rama vintern. Da var det nastan 50 grader och det gick knappast att vistas ute.
I lordags efter ha skjutsat dotterns kompis till flyplatsen sa styrde kosan till Pirate Bay i Perast igen. Det var lite mer folk och faktiskt fyra svenskar pa den lilla smala cementstranden. Jag holl utkik efter den svensktalande kinesen, men han sags tyvarr inte till. Stranden pa Pirate Bay ar inte sandstrand precis, utan bestar mest av sma och lite storre stenar. Tyvarr sa ar det nog sa med de flesta stranderna har i MNE. Men det finns ju badskor att kopa. De ar billiga och kostar ca 10 Euro (se bild).
Nar jag kopte mina badskor forra aret sa tyckte samtliga i familjen (utom frugan) att de var det fulaste ogat hade skadat. Jag kopte ett par roda fina till min dotter, som med forakt tittade lite snett pa dem. Utan att prova de nyinkopta roda badskorna sa gick hon och kopte ett par "flip-flop:s" for 25 Euro i stallet. Frugan overtog de roda badskorna och har inte angrat sig en sekund att hon borjade anvanda dessa.
S2 ( en av sonerna) sa val kanske inte sa mycket om mitt inkop da, men jag kunde lasa i hans ogon att han nar han skulle doppa sig i vattnet, ville inte ha sallskap med en person ikladd svart/vita badskor. Det var/ar en ren njutning att ha dessa badskor pa sig nar man vistas pa en stenig strand eller dar det finns stenar pa botten. Later lite fjolligt kanske men sa ar det bara.
Sa igar nar de resternade 40% och deras polare kom till oss i Becici sa slangde de sig omedelbart i havet. Nar det sedan skulle ga upp fran vattnet sa horde jag bara fran grabbarna:
"aj, aj, mycket sten, aj, vassa stenar, vad ont det gor".
Val uppe och sittandes pa solstolen sa tittade de pa sina ommande fotter. Deras blickar overgick sedan till mina fotter, som naturligtvis var iforda de svartvita badskorna. Blickarna for mellan deras fotter och mina och frugans badskor. Tysta la de sig ned pa badstolen. Efter nagra minuter sa horde man nagon av killarna saja:
"Man kanske skulle kopa sadana dar badskor. Det vore ju ganska skont eller......?
"Ja, vi gar och koper ett par" sa S2 och tittade avundsjukt pa mina svart/vita.
Grabarna forsvann och efter ca 10 minuter var de tillbaks med nyinkopta neonfargade badskor av arets modell. Skillnaden mellan forra artes och arets modell ar att jag har ett blixtlas pa "vristen" och arets modell har en snorning runt.
De hoppade i vattnet och jag horde kommentarer som:
"Gud va' skont"
"Nu kanner jag ingenting"
"Varfor tankte vi inte pa det har tidigare?"
"De ar ju snygga ocksa"
"Sadana har skor kan man ju bli miljonar pa" och man jamforde med "Foppa toffeln".
Sa nu ar det bara dottern kvar att kopa ett par badskor. Jag tror nog inte det kommer handa i ar heller faktiskt. Under grabbarnas positiva kommentarer sa rynkades hennes nasa och hon sag mest ut att tro att 'grabbarna" drev med henne.

3 kommentarer:

  1. Köpte liknande badskor 2004 i Kroatien. Och där var det inga som tittade konstigt på en utan tvärsom. De allra flesta av strandens badgäster var iförda någon form av badskor. Och det var onekligen en skön känsla att gå ner på stranden i dessa skor än att gå barfota. Så jag håller på dig och frugan.

    SvaraRadera
  2. Låter som ni har det grymt bra! Min semestervecka här i Svealand har börjat med regn och +15... då hade jag glatt tagit på mig ett par badskor även av förra årets modell om jag hade haft ert väder :)Fortsätt ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Äh men kom igen kör ni med stickade badbraller oxå

    SvaraRadera