onsdag 15 juli 2009

Smutsig bensin


Det var skönt att få vara ledig en långhelg med riktigt bra väder. Då menar jag över 35 grader och stekande sol. Men helgen försvann för fort och snart var det dags att åka till kontoret för några dagars jobb igen. S2 ville följa med för att shoppa lite och sedan gå på bio. Vi gick till bilen, jag satte i nyckeln och vred om. Märkte direkt att allt inte var som det skulle vara med bilen. En varningslampa med en gul "motor" tändes men släcktes inte utan blinkade oavbrutet. Ett blinkande som gjorde mig ännu mer nervös. Trots att jag gasade så ville inte bilen riktigt åka iväg. Det var nästan som den "dog". Jag tryckte ned gaspedalen och släppte kopplingen och bilen började "hoppa" så sakteliga framåt. Ut på "stora vagen" och sedan till höger och upp för bergen mot Poddan. Det gick sakta. Tvingades köra pa "2:an" där det normalt fungerar på "4:an". Inte nog med det - bilen bara hoppade fram. "1:an" gick inte ens att ta sig fram på. Då stannade bilen bara. Vi hade "hoppat fram" ca 2 km uppför bergen mot Poddan då jag framfor mig såg "två turister med en trasig bil" stilla, hindrandes den övriga trafiken från att komma fram. Sedan började bromslampan lysa att "EPS:n" inte fungerade längre. Stress och "synen" med de två turisterna och en svensk reggad bil gjorde sig ännu mer påmind.
Vi lyckades långsamt och köbildande ta oss upp de 8 km för bergen och kunde sedan börja köra lite plant och ibland lite nedåt. "Nedåt" kunde jag växla till "3:an" och ibland "4:an" och bilen gick faktiskt lite bättre på dessa växlar. Inte bra men bättre än i uppförsbackarna. Hoppet att ta sig till den auktoriserade bilverkstaden i Poddan ökade med farten. Men så fort det blev uppför "hackade" bilen igen. De som har kört ett fordon med trasig cylinder vet hur det känns.
Det var tur att det fortfarande var helg för montenegrinerna och att det nästan bara var vi som fanns på vägen. Poddan var också nästan "neutronbombat" och jag släppte av S2 utanför min lägenhet. S2 gav mig rådet att parkera bilen där och ta en taxi till kontoret. Jag tyckte det lät bra och gjorde sa.
Jag träffade Valeri och beskrev problemet för honom. Han är ganska duktig på motorer och trodde att en kabel till tändstiften hade lossnat. Han ordnade fram numret till den auktoriserade verkstaden och ringde. Inget svar. Under dagen ringde vi ett 10-tal gånger, men tyvärr inget svar. Valeri konstaterade att "de" hade nog helg ocks. "Nema problema", sa Valeri uppmuntrande och fortsatte med att det ordnar sig i morgon. Jag måste erkänna att min positivitism inte var lika stor.
Åt lunch tillsammans med S2 på grönsaksmarknaden och i en affär hittade badbyxor, som jag köpte. Märket på badbyxorna var Colmar och mina tankar for omedelbart till Valeri och hans röda Colmar jacka. Jag måste erkanna att hade märket inte varit Colmar, hade jag inte köpt dem.
Jag lämnade S2 som ville shoppa vidare och jag åkte tillbaks till kontoret och tänkte på ett alternativt sätt för familjen att ta sig hem till Sverige.
Kl 16.00 kom S2 till kontoret och för att få bort bilbestyrstankarna så gick vi på bio i Delta City. Vi ville båda se filmen "Bruno" och gjorde så. Mer än det här om denna riktigt dåliga film skriver jag inte.
Till kusten med OSCE-bil och dagen efter tillbaks med samma bil. När jag träffade Valeri sa ringde han direkt till verkstaden. Nu fick han svar och vi uppmanades att åka dit.
Vi kom till verkstaden och det var massor med bilar före oss. Det går inte att beskriva men det såg ut som ett riktigt kaos, ungefär som P-platsen i närheten av kontoret.
"Det kommer aldrig att funka" eller "Det har kommer att ta flera dagar" var tankar som flög genom min hjärna. Valeri tog kontakt med ngn slags förman och förklarade problemet med min bil. "Förmannen" bad mig att köra in bilen direkt, vilket jag gjorde. Efter någon minut kommer det fram en person som bär på en lap-top. Jag pekade på varningslampan. Han nickade och sa något på montenegrinska. Valeri översatte och han hade sagt att det här var den tredje bilen idag med samma problem. Han stack in kabeln från lap-top:n till bilen och efter någon minut kom "diagnosen". Tre av bilens fyra cylindrar fungerade. Anledningen till att den fjärde cylindern inte fungerade var "dålig kvalitet på bensinen", alltså utblandad eller smutsig. Bilreparatören gick och hämtade en flaska och tömde flaskans innehåll i bensintanken. Han uppmanade mig sedan att enbart tanka på "Jugo Petrol" och köpa en flaska till att ha i reserv. "Bromslampans" indikering hade också något att göra med "dispollution device not working". Kostnaden blev 10 Euro för diagnosen och 10 Euro för "flaskan".
Jag backade ut från kaoset och varningslamporna hade slutat blinka. Åkte och tankade pa "Jugo Petrol", köpte ett liknande medel som han hade hällt i tanken och körde tillbaks till kontoret. Skönt att det inte var ngt mer allvarligt (peppar peppar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar