torsdag 9 juli 2009

Sommartid och fortsatta P-problem.


Nu sa ar det antligen sommartid. Det innebar att var tjanstgoringstid ar 08.00 - 16.00 istallet for 08.30 - 17.00. I augusti sa reduceras tiden med ytterligare en timme och vi slutar da 15.00 istallet for 16.00.
Var chef var lite tveksam till arets reducering av arbetstiden. Hon anser (med ratta) att de flesta kommer dagligen forsent och man har sin egna tider oavsett, sommar, host, vinter eller var. Men eftersom hon snart gar pa semester och insag att nastan ingen kommer bry sig om arbetstider sa var det lika bra att besluta om "sommartid".
Igar (onsdag) var forsta dagen for sommartid. Valeri och jag var punktliga som vanligt. De flesta andra dok upp ca en timme senare, som vanligt alltsa. Tider ar inte sa viktigt har pa Balkan. Pedja kom till kontoret 08.30 och berattade for mig om nyheten om beslutet av sommartid och vikten av nu halla tiderna. Om man inte kommer i tid eller gar tidigare sa har chefen lovat att ta tillbaka sitt beslut om "sommartid". Han berattade vidare att chefen har utsett sin stallforetradare att varje morgon gora kontroller for att se om personalen ar pa plats.

-:"No problem for me, Pedja I am always in the office 10 minutes before office time. Today I was here at 07.50", sa jag.
-:"It's no problem for me to be in time either. For example today I came to the office at 08.30.", svarade han allvarligt.

Jag trodde han skojade och log. Pedja tittade pa mig och undrade nog varfor jag log. Efter en stund sa insag jag att vara 30 minuter for sen kanske inte ar att vara for for sen. Vad vet jag.........

Jag har tidigare berattat om P-problemen har i landet. Nar jag nu parkerar var bil sa forsoker jag alltid hitta en plats dar det finns en reserv vag ut fran P-platsen. Sa gar det inte i den riktiga riktningen sa kanske det i basta fall kora ut i "reservvagen".
Igar parkerade jag pa det vanliga platsen och backade forsiktigt in. Nu kunde jag da kora den normala vagen ut fran P-platsen eller om den var blockerad backa over en trottoar, ut pa vagen och sedan kora darifran.
Klockan blev 16.00 och jag lamnade kontoret tillsammans med Pedja. Vi hade vara bilar parkerade pa samma P-plats. Jag berattade om problemen med P-platser och trafiken har i MNE. Han holl med om allt jag sa och berattade att han tidigare inte brytt sig om det dar med parkeringsrutor, utan parkerat lite hur som helst. Men de senaste aren sa har han insett att denna "parkeringsanarki" inte ar bra och om man har otur så kan han sjalv raka bli inparkerad.
Framme vid parkeringen sa upptacker jag att min bil ar inparkerad. En bil har parkerat pa trottoaren rakt bakom min bil och en gra Audi parkerat sa snavt fram for mig sa jag inte kan svanga ut. Jag svor for mig sjalv och ska precis papeka for Pedja att "en idiot" har parkerat sa snavt framfor min sa at jag inte pa nagot satt kunde kora ut darifran.
Men det var val tur att jag inte sa nagot. Pedja gick fram till den gra Audin, oppnade dorren, satte sig i bilen och korde ivag. Innan han korde ivag sa oppnade han fonstret och sa:

-:"Ciao Lars, vidi mosse sutra" (Hej da, vi syns imorgon).

Efter han kort ivag sa hade jag inga problem att svanga ut fran P-fickan.

2 kommentarer:

  1. Problemen med arbetstider är nog något som är lika vanligt i Sverige som i MNE eller var som helst i världen. Börjar man 0800 så verkar det som om det gäller att komma precis 0800 eller gärna någon minut över. Och slutar man 1700 så har det tidigare varit kutym att gå 1630 men nu tenderar det att bli ett par minuter före halv 1627 eller så som frågan kommer om man kan logga ut. Och säger man då nej så blir det genast en märklig stämning.

    SvaraRadera
  2. Snart är det kanske dags med dn gamla hederliga stämpelklockan.

    SvaraRadera