söndag 13 juni 2010

Nej nu måste jag börja..........

Jag vaknade kl 08.00 (söndag) och tänkte på vart jag skulle åka idag. Gårdagen var het och solen sken. Jag tillbringade dagen på Club Ponta i Petrovac. Ingen blåst och vattnet var minst 25 grader. Det var bara jag och 30 likbleka ryssar som hade letat sig frän till Ponta. Jag började att läsa Joseph Wambaughs senaste bok, svettades, smörjde in mig med solfaktor 10, låg under parasoll och badade minst fem gånger. Idag, söndag alltså, började jag tänka på vilken strand som jag hade missat under mina år härnere. Insåg gasnka snart att det finns nog ingen, så jag bestämde mig för att åka till Petrovac träffa mina "ryska vänner" igen.
Innan avfärden prövade jag mina två par nyinköpta svarta byxor. De passade utmärkt runt magen, men som vanligt var de ca 20 cm långa. Nu är det bra att gå till min skräddare och få dom upplagda Får se om hon Branka kommer ihåg mig. Åt min frukost bestående av två kokta ägg med orange gulor, youghurt med krossade linfrön och en kopp Zoega Mollbergs blandning. Läste tidningarna på "nätet" och spelade lite spel på "Fejjan".
Började räkna dagarna innan familjen kommer hit och insåg att jag bara kommer bo kvar fyra nätter till på Vuca Karadica 23, 4 tr i Poddan. På torsdag är det kusten som gäller ända fram den 11 juli för att sedan via Italien, Schweiz och Bordershopen Putgarden slutligen komma HEM till Sverige. Fyra nätter och troligtvis har jag drucket mitt sista glas rödvin och rökt den sista "Moodsen" på "min" balkong som jag samtidigt beundrat de vackra "svarta bergen" i norr.
Visserligen tog jag hem ganska mycket bagage vid min senaste hemresa. Vid incheckningen visade vågen 25 kg för mycket.
Nu så satte stressen in. Jag måste ju packa ned resterande kläder, prylar och mat också. Vilka kläder kommer jag behöva? Insåg att jag endast har sju arbetsdagar kvar, så kostymen kunde jag tyvärr inte packa ned. Måste jag använda kostym måste jag också också ha en vit skjorta och slips. Packade ned sådant som jag troligtvis inte kommer behöva innan jag korsat gränsen till Sverige i en stor plasttrunk bl a regnkappa (peppar peppar). Sedan packade jag en mindre väska men saker som vi direkt behöver på kusten bl a badskor, solfaktorer, Resorb mm. Mat som jag packade ned bestod av Zoega kaffe, Ärtsoppor, BreGott, Rågrutans, knäckebröd, världens godaste olivolja (Kythira), flingsalt, Heinz vita bönor, Tacoskal, Tacokryddor, kokosmjölk, olika slags österländska soyor och en massa kryddor. Sedan måste jag ju också ta med mina "knivar", pergulator, svartpepparkvarn, skärbrädor, stekpanna och lite andra prylar. Tur att vi ska åka bil hem.....

Så "ryssarna" i Petrovac fick klara sig utan en svettig bokläsande, tyst svensk idag. Jag stannade kvar i Poddan och ska se om jag inte kan packa ned lite till........
I dag har vi 35 grader och lite soldis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar