onsdag 9 december 2009

Andra advent

Skadarsjövägen
I väntan på att en konferens skulle starta satt Valeri och jag med en "Deutsch" i baren på hotell Maestral. För första gången fick jag lite Julkänsla. Inte av "Detschen", inte av baren utan att man hade Julpyntat med svenska tomtar och man hade en adventsljusstake med två av de fyra ljusen tända. Jag frågade Valeri om man hade någon "Advent tradition" i Montenegro. Han undrade vad "Advent" var och jag förklarade så gott jag kunde. Han berättade sedan att varken Bulgarien eller Montenegro har denna tradition.
Konferensen gick bra och efter en sen men mycket bra lunch åkte vi tillbaks till Poddan. Valeri ville åka "Skadarsjö- vägen" och så blev det. Vädret var lite mulet, men Skadarsjon ävar vacker även om vädret inte var det bästa.
Vi kom tillbaks till Poddan vid 16.00-tiden och mörkret började sitt inträde. Att åka tillbaks till kontoret var inte att tänka på. Jag skjutsade Valeri till hans nya lägenhet och fick tillfälle att se hur den såg ut. Lägenheten var sprillans ny, fräsch och köket hade gröna köksluckor. Han visade också balkongen där han hade byggt ett förvaringsutrymme. I förvaringsutrymmet visade han mig stolt hyllorna han hade byggt själv. Hans slalom skidor och pjäxor var putsade och klara för att användas. Efter en kopp kaffe lämnade jag och åkte till Delta City. Besökte apoteket och köpte "Manorapidflu". Det är ett desinfekteringsmedel mot "svinflunsa" och hittills "peppar peppar" har det funkat. 302 konstaterade fall och två med dödlig utgång. Jag åkte sedan till de centrala delarna och klippte mig. Det var så skönt med en frisör, som inte pratade engelska och därmed inte ställde massa korkade frågor. Inte började med att klippa ögonbryn och öron utan tog god tid på sig och gjorde det han skulle. Sedan att jag bad honom att ansa ögonbrynen och öron lite grann är en annan sak............

2 kommentarer:

  1. Är det inte riskabelt att gå till en frisör med nedsatt syn? (han ser tydligen inte öronhåren och ögonbrynen själv.) Men du går väl i alla fall någon annanstans och blir rakad? På tal om annat hörde jag på nyheterna nu att vi kan räkna med en vit jul här hemma. Kylan kommer tydligen snart med temp under det normala. Passa på att njut av värmen så länge du kan.

    SvaraRadera
  2. Det vaar samma ställe som du gick till när du var här förra året. Oooops glömde visst att du klippte håret dig igen dagen efter.......

    SvaraRadera