lördag 12 december 2009

Marknad i Kotor




Fotona är klickbara.

Kl 11.00 väntade jag i Pajeron utanför Martins bostad. Någon minut senare kom han ut och vi åkte iväg. Lämnade ett soligt, men lite blåsigt Poddan. Passerade Martinovic köttaffär och jag berättade för Martin om sommarens oxfiléfrossa. Han skrattade och frågade om jag fortfarande hade några bitar kvar.
Martin kommer från Irland och bor i Dublin, Hans rötter är från hemlandets södra delar. Normalt tycker jag engelska med irländsk brytning är lätt förstålig och vacker. Men när Martin öppnar munnen, kommer det bara ut en massa "oooorrrghhhh oooorrrrhhhhaaaaaa". Man fattar knappast ingenting. Men trots att han är svår att förstå är han trevlig att umgås med.

Efter tre mil var vi framme vid Cetinje och den här gången tog vi kustvägen mot Kotor, som var ett av dagens delmål. Det andra delmålet var ett "fare well party" i hamnstaden Bar.

Någon timme senare var vi framme i Kotor. Parkerade Pajeron och gick till den lokala marknaden. Även om jag inte äter fisk, så såg de ny fiskade fiskarna ganska aptitliga ut. Nej, det kanske var en överdrift. För fiskätare möjligen, men inte för mig. Ostavdelning med massor med hemmagjorda ostar smaksatta med antingen basilika, valnötter, prosciuotto, champinjoner mm var vackert upplagda på borden. Vi stannade vid en av ostförsäljarna, fick provsmaka samtliga ostar. Massor med ostar var det. Fastnade för vällagrad getost, basilika njeguski ost, valnöts njeguski ost och sedan deras färskost. Vi gick vidare till nästa försäljare och köpte en fantastisk prosciuotto för att sedan avsluta med våra inköp köptes några flaskor Procorde rödvin.

Shoppandet hade gjort oss hungriga och vi åkte till staden Tivat. Parkerade vid Kotorfjorden och satte oss på en av hamnpromenadens många restauranger. Martin beställde en omelett och jag ville ha en sandwich med prosciutto/ost. Till maten dracks "Deutsch" och Kisella (mineralvatten). Lunchen var god och känslan av att sitta den 12 dec sitta utomhus och äta lunch var kanon.
Efter någon timme fortsatte färden mot Bar. Passerade Budva och hittade faktiskt en ny strand, som jag garanterat kommer att besöka. Husen på "James Bond ön" "Sveti Stefan" har äntligen börjat renoveras och kommer troligen bli klart innan sommaren. Petrovac passerades och från vägen kunde man se "Beach cluben", dit söndagsbadandet brukar äga rum. Fortsatte sedan och kom fram till Bar strax efter 16.00. Vi skulle inte vara på plats förrän vid 17.00-tiden, så Martin föreslog ytterligare en "Deutsch". Parkerde och gick några hundra meter till Bars inomhuscentrum. Passerade en sportaffär och utan någon förklaring till expediten frågade jag om de hade några röda låga Convers i storlek 37. Expediten tittade på mig och sa att de hade svarta i storlek 43. Jag brydde mig inte att förklara och läämnade ännu mer upppgiven.
"Deutchen" smakade bra och när klockan nästan var 17.00 kom fram till Pat. Han är amerikan och kommer från California. Efter ha varit i här i sex år, har MNE blivet hans nya hemland. Han har byggt ett stort hus på en bergsluttning strax utanför Bar. Man såg på långt håll vilket hus som var hans. Huset var utsmyckat med Julprydnader i bästa "Ett päron till farsa firar Jul" stil.
Efter några timmars "fare well" lämnade Martin och jag sällskapet och drog oss tillbaks till Poddan.
I Poddan hade den hårda blåsten börjat och balkongen, vin och "garre" ställdes in.

1 kommentar: