fredag 11 december 2009

Colmar eller tavla?



-"Det var länge sedan vi gick in till centrala delarna och åt kyckling, Lars. Det kanske är dags idag’, sa Valeri.
Varför inte tänkte jag och tog på mig kavajen. Vi lämnade kontoret och började vår promenad till vårt "chickenplace". Efter en ca 15 minuters promenad var vi framme och beställde grillad kyckling filé, tomat, kuprus och pepperoni. Efter 10 minuter låg filéerna grillad på våra tallrikar. Det smakade gott och inte många meningar växlades under tiden. Mätta och belåtna lämnade vi ’Chicken place" och gick mot torget för en kopp "Deutsch" i solen. På vågen till torget passerade vi ett konstgalleri. Valeri blev intresserad och gick in för att se om det fanns något intressant att vila ögonen på. Han hittade en mindre tavla målad med oljefärg och av ett mer modernt slag än den han hade köpt tidigare. Priset var 200 Euro och Valeri ville ha lite betänketid innan han slog till. Vi lämnade konstgalleriet. Vägg i vägg med galleriet ligger sportaffären som säljer skidkläderna Colmar. Naturligtvis ville Valeri in och titta om det fanns några nyheter inför vinterns kommande skidåkning. Jodå, Colmars nya kollektion fanns där och Colmars svarta skidbyxor väckte ett visst intresse. Han tittade på flera par och i olika prisklasser. Det billigaste kostade mellan160 - 350 Euro. Jag riktigt såg våndan i hans ögon. Att köpet av Colmars skidbyxor skulle bli av, fanns ingen tvekan. Inte just då kanske, men om några dagar. Samtidigt passade jag på att leta efter ett par låga röda Converse i storlek 37. Dock utan resultat.
Tyst och tänkande lämnade Valeri butiken. Efter några meter frågade han mig vad han skulle satsa på. Tavlan eller byxorna????? Jag svarade att han kunde ju köpa både byxor och tavla. Han tittade frågande på mig.......Eftersom nästa lön redan kommer den 18 dec och han hade kvar pengar på den här lönen tyckte jag att han kunde köpa byxorna nu och sedan vänta till den 18 dec och köpa tavlan då.

-:"Lars, you are so right. I can afford both, just wait a week and then buy the painting".

Vi kom till "Sloboda Trg" (=Frihets torget) och i solgasset drack våra "Deutsch". Han tog på sig sina Rayban solglasögon och sa med ett stort leende:

-:"Life is good, Lars".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar