söndag 6 december 2009

Kommunal polis


De heter "Kommunala polisen", men har som enda uppgift att transportera bort felparkerade bilar. Marknaden för felparkerade bilar i Poddan är oerhörd Man parkerar i korsningar, på trottoarer, på övergångställen o dyl. Männen iklädda kostym är de som fattar beslut vilka bilar som ska transporteras bort. Ovan bild är fotograferat från mitt kontorsfönster för några dagar sedan. De felparkerade bilarna körs sedan till en uppställnings plats och ägaren måste betala 80 Euro för att få loss sin bil. När beslutet att en felparkerad bil är fattat, finns det inget som kan få den kommunala polisen att ändra sitt beslut. Om man inte räcker över en 10 Euro-sedel och sätter fast den i en klämma på deras anteckningsblock förstås. Jag har sett det med egna ögon. Man kan också fråga sig varför de inte vågar att transportera bort de finare bilarna. jag menar då sådana bilar som Mercedes, Porsche Cayenne, BMW X6 och liknande bilar. Det verkar som om man har en dyr bil, kan man parkera hur och var som helst. Den kommunala polisen tar på sig sina skygglappar och åker till platser där vanligt folk parkerar fel istället.
På lördagen gick jakten efter låga röda Converseskor i storlek 37 vidare och det var bara att konstatera att det i Poddan inte finns några röda Converseskor i storlek 37. Svarta fanns dock på ett ställe. Nu är det bara en chans kvar och det är att åka till Bar och fråga Conversebutiken som finns där.
Jag hittade faktiskt oxfilé på Maxi, Delta City. Jag beställde två skivor, men fick svaret "allt eller inget". Jag valde "allt" och har nu 1, 8 kg oxfilé i kylen. På kvällens meny står det oxfilé med gorgonzolasås och Idahopotatis.
Valeri är ledsen. Han misstänker att han kommer få kritik i vissa frågor rörande strategi och motsvarande aktiviteter. För tionde gången berättade han för mig hur mycket han hade åstadkommit här i MNE.

2 kommentarer:

  1. Vad tror du om Peugeot - skulle de transportera bort den? Näääee - den måste klassas som "fin" bil i min värld!

    SvaraRadera
  2. åååå "mums" sa Gurgali.........

    SvaraRadera