tisdag 1 december 2009

Converse

E:s foto från Kotor (21 nov).

Det var dags att köpa en Julklappar. Dottern önskar sig bl a ett par röda låga Converse skor i storlek 37. Det borde inte vara en omöjlighet att hitta här i Poddan, tänkte jag. Poddan är nog den stad som har mest "gympaskoraffärer", i förhållande till yta och antal människor, i hela världen. "Gågatan" i Poddan är ca 500 meter lång och har sju "gympaskor affärer". Sedan tillkommer de andra lite mer normala skoaffärerna också.
På vägen "hem" från kontoret till lägenheten tog jag omvägen via "Gågatan" och de många skoaffärerna, för att köpa de där röda låga Converse skorna i storlek 37. Jag gick in i den första affären och möttes av två expediter.

-:"Izvolte gospodina", sa den ena expediten.
-:"Do you have red Converse size 37?" frågade jag.

Hon svarade ingenting. Istället tittade hon på mig flera gånger nerifrån och upp. Jag kände mig besvarad och tittade om alla knappar i skjortan var knäppta eller om gylfen var öppen. Men allt verkade OK.

-:"Tridesetchest?" (37), frågade hon.
-:"Da", svarade jag.
-:"Crveni?" (röda), blev nästa fråga och hon tittade på mig med ännu större ögon.

Först då insåg jag att expediten trodde att det var jag själv som skulle ha de röda låga Converse i storlek 37.
Jag kände mig generad och förklarade att skorna var en present till min dotter. Hon gick till "Converse-hyllan" och letade. Efter några sekunder kom hon tillbaks. Hon skakade på huvudet och sa:

-:"Nema"
Jag tackade för mig och lämnade butiken för att bara gå över på andra sidan av "Gågatan" och in i nästa "gympaskor affär". Jag möttes av en manlig expedit och han frågade om han kunde hjälpa till. Bara för att undvika mera missförstånd, förklarade jag att min dotter ville ha ett par röda låga Converse skor i storlek 37. Han slängde en snabb blick på "Conversehyllan", skakade på huvudet och beklagade att det inte fanns några.
Efter ha besökt samtliga sju "gympaskor affärer" med samma nedslående resultat var "Gågatan" slut. På den korsande "Cafe' Kolestrolgatan" finns det ytterligare fem "gympaskor affärer". Jag besökte samtliga, men tyvarr inga röda låga Converse skor i storlek 37. Det närmaste jag kom var ett par röda låga Converse skor i storlek 41. Men det fanns vita, blåa, cerisa, flerfärgade, prickiga, randiga, svarta, beiga, höga, kängmodell, rutiga, med bubblor på Converse i storlek 37 men inga röda låga.
Efter allt spring ut-och in i affärerna klev jag vid 18.30-tiden dyngsvettig in lägenheten. Ringde hem. Dottern svarade. Jag berättade hur många affärer jag hade besökt och undrade om det inte gick bra med någon annan färg. Vilken färg som helst, bara inte röda låga Converse skor i storlek 37. Hon lovade att tänka på saken och återkomma med besked.

1 kommentar:

  1. Har du inte fått svar i morgon är det dags "att leva lite farligt". Köp de cerisa - det är ju nästan rött.

    SvaraRadera