lördag 24 april 2010

Lördag

Mogrens, Budva

Det är lördag och klockan är 14.00 och jag har hunnit med jättemycket. Visserligen gick jag upp klockan 08.00. Dusch och frukost och sedan iväg till bankomaten för att hämta pengar. Trots lönutbetalning igår var mitt konto tomt. Personalen inne i banken kände igen mig och efter några minuter hade de hjälpt mig att få ut pengar.
Körde mot kusten och staden Petrovac. Jag kan inte påstå att det gick fort. En långtradare tuffade fram i sina 40 km i timmen och kön bakom var lång. Men framme vid raksträckan vid Skadarsjön kom jag och några andra bilar äntligen om. Körde bergsvägen och kom fram till Petrovac. Följde skylten mot Budva. Efter ett vägarbete var jag framme vid resebyrån vid Sveti Stefan. Jag betalade en del av hyran i förskott. Bara för "säkerhets skull" som man säjer här nere. Åkte tillbaks mot Poddan och beslutade att ta "tunnelvägen" tillbaks. Vid Skadarsjön finns en grotta som är ombyggd till affär där man säljer produkter, som tillverkas av vingården Plantaze. Jag stannade till där och köpte fyra Procorde och en flaska Loza (Kruna). Jag har blivet såld på just Kruna och den här flaskan kommer ömt fraktas till Sverige i min blåa Samsonitväska. Priset för det inköpta blev 24 Euro. Jag tog med mig kartongen och fortsatte färden mot Poddan. Strax innan jag hade kommit fram gjorde sig hungern påmind och jag stannade vid ett "snabbmatsställe". Beställde nygrillad kycklingfilé med färskt varmt bröd, kupus och tomat. Kyckling blev klar och det var bara himmelsk gott.
Ganska exakt 12.00 var jag "downtown" Poddan och gjorde jag en "montengrinare" utanför restaurang Kolestrol, alltså parkerade i motsatt färdriktning och lite snett. Gick till min frisör och klippte mig. Han ansade mina ögonbryn och öron också. Det är så skönt att han inte kan ett ord engelska, så man slipper svara på en massa korkade frågor. Efter frisören gick jag till Valeris favoritaffär och köpte gympaskor, en pikétröja och ett par svarta Colmar badbyxor. Tänkt er - min första Colmar produkt, om man bortser från ett par Colmar badbyxkopior inköpta förra året. Tyvärr kunde jag bara ha dem en gång för resårbandet i grenen gjorde så att jag blev alldeles skinnflådd och tvingades gå som en schipans i några dagar för att det inte skulle svida så mycket. Men nu har jag äkta svarta Colmar badbyxor.
Gick tillbaks till Pajeron och lämnade P-platsen genom att köra i motsatt riktning i några meter och sedan mjukt köra över på rätt sida.
Jag tog boulevarden till Delta City och parkerade som alltid på det övre däcket. Passerade "nagelmakeupstället" och gick till biopalatset för att se vad som visades. "Bounty Hunters" låg bra till, men jag kom ihåg att i lägenheten väntade två DVD:s som jag hade hyrt kvällen innan och eftersom jag somnade i soffan hann jag inte se dem igår. Gick istället en runda i Delta och förundrades att vissa affärer har reor fortfarande. Hamnade till sist i livsmedelsaffären Maxi och handlade för veckan.
Som jag skrev tidigare kom jag tillbaks till lägenheten ca kl 14.00 och nu är det bara att vänta på att hockeyn ska börja.
Solen är här och temperaturen ligger runt 20 grader.
Snart ska jag gå ut på balkongen med ett glas Procorde i klädd mina nya svarta Colmar badbyxor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar