söndag 25 april 2010

Söndag

Hotell Splendid från ovan.

Solen skiner och jag har suttit på balkongen och solat. Tyvärr försvinner solen från min balkong ganska tidigt.

Jag har sett två DVD filmer i helgen. Den första hette "from Paris with love" med John Travolta och en för mig den okände skådespelaren Jontahan Rhys Meyers. Så mycket "Rhys" fanns inte med i filmen. Travolta spelade en flintskallig, örhängd beprydd, tuff, högljudd amerikansk agent som löste de uppkomna situationerna med att skjuta ihjäl folk. I den här filmen sköts minst 100 personer ihjäl av denne nationens hjälte. Ett terror dåd i Paris var planerat och agent Travolta kallades dit. Filmen var inte bra. På omslaget stod att det skulle vara en triller. Dålig komedi är nog en bättre beskrivning. En av de få ljusglimtarna var att man vid två tillfällen kunde ana att Travolta var en åldrad Vincent Vega (från Pulp Fiction).

Filmen får två "Eiffletorn" av fem möjliga.

Film nr 2 hette "leaves of grass" och huvudrollen hade Edward Norton och Edward Norton. Just det, han spelade enäggstvillingar. Den ena tvillingen lämnade Oklahoma och sin alkoholiserade mamma tidigt och försvann till New York. Där gjorde han karriär som lärare i filosofi på ett av stadens stora universitet. Han var erkänd författare och fanns med i stora veckotidningar där hans karriär beskrevs.
Den andra tvillingen stannade kvar i Oklahoma, blev kriminell och sysselsatte sig med marijuana odling i stor skala. En dag behövde den kriminelle broderns sin hederlige bror och lockade tillbaks honom till hemtrakten. En rad av kriminella uppgörelser, mord och misshandel började och slutade.
Filmen var bra och rekommenderas starkt. Ett tag trodde jag det var en komedi, där man drev med Oklahoma red necks, men jag bedrog mig.
Filmen får fyra "leaves" av fem möjliga. Se den.

Idag, söndag, får jag svenskt besök och det kan innebära att det den här veckan inte blir så mycket skrivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar