lördag 17 april 2010

Poddan - kusten - Poddan

En alldeles för vanlig syn i Poddan. Men man tar det lugnt och röker en cigarett under tiden man väntar på polisen. Köerna växer men bilarna flyttas inte.

Tisdag
Pajeron startade utan problem. Svetten rann nedför pannan och jag tog av mig min kavaj och lossade på slipsen. På med fläkten för att "torka upp" min skjorta. Klockan närmade sig 07.30 och det var dags att hämta Dragica.
Dragica kom ut kl 07.40 och vi startade vår färd mot kusten. Ut på Boulevarden och sedan passerade Delta City. Nu var det bara ett trafikljus kvar innan vi var ute på "kustvägen". Trafikljuset slog om till grönt och nu var det bara att gasa på. Men jag hade glömt bort MNE:s tydligaste tecken på att våren är här. Nämligen vägarbeten. Efter bara en km var det dags. En vägarbetare stod med sin "Stopp spade" och såg till att inga bilar passerade från hans riktning. Sedan kom det en massa lastbilar och andra lustiga fordon som passerade oss och parkerade i närheten av vägarbetet. Vägarbetaren var omutlig. Han tittade inte ens in i Pajeron då jag försynt tutade lite. Efter minuter som kändes timmar så hade den mötande trafiken passerat oss och vi kunde fortsätta färden. Ännu en gång tryckte jag "gasen i botten" och Pajerons motor gick på högvarv. Men nu var vi på väg........... Fem kilometer längre fram var det samma sak igen. Vägarbeten med en ny vägarbetare som stoppade oss. Men den har gången behövde vi inte vänta så länge utan efter ca fem minuter kunde vi fortsätta mot kusten och hotel Maestral.
Kl 09.00 öppnade Hotel Maestrals vägbom för mig och jag kunde släppa av Dragica precis i tid. Nu var det dags att åka tillbaks till Poddan. Framför mig såg jag hur de pågående vägarbetena skulle ta för mycket av min tid. Jag valde den liten längre vägen genom tunneln och sedan utmed Skadarsjön. Det flöt på bra och kl 10.00 kunde jag öppna dörrarna till hotell City, där min aktivitet skulle börja nästa dag. Träffade hotelldirektören och försäkrade mig om att allt var föreberett.
Tillbaks till kontoret och började skriva rapporter. Glömde bort att äta lunch och kl 13.30 var det dags att åka ut till flygplatsen för att hämta mina svenska experter. På vägen ut mot flygplatsen "klämde jag" Poddan bästa Burek. Inte så nyttigt kanske, men god och den mättade.
"Mina experter" kom i tid. Nu till banken för att lösa ut checkar. Jag kom till banken precis kl 16.00 (den stänger 16.00) och checkarna blev inlösta (efter några tfn samtal förstås. Hela bankens datorsystemet stängs av precis kl 16.00). Åter till kontoret där experterna fick träffa en av tolkarna och visade henne ett TV-program som skulle användas i aktiviteten. Lämnade kontoret ca kl 18.00 och åkte till hotell City med utrustning. Utrustningen på plats och sedan till vidare till hotell Kerber där experterna skulle bo. Vi bestämde att äta middag på restaurang Laterna kl 19.30 . Vi träffades där och åt en god middag.
Nu var jag "ifatt" och det kändes bra. Min assistent satt fortfarande fast i Belgrad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar