måndag 23 november 2009

Potatis "al dente"


Fredagskvällen med middag hemma hos Ratka var trevlig. Hon bjöd på grillad kyckling och ugnsbakad klyft potatisen. Tyvärr var Ratkas ugn inte helt i ordning vilket medförde att potatisen inte blev helt klar. Hade det varit en svensk tillställning, hade nog gästerna varit tysta, ätit den ofärdiga potatisen och sedan sagt att det var "jättegott". Inte här heller. Tre gånger bad Valeri Ratka att sätta in plåten med potatis i ugnen för att den skulle bli lite mjukare. Trots att potatisen sammanlagt varit inne i ugnen i två timmar var den fortfarande inte klar. När Valeri lämnade Ratka, tackade han för maten och speciellt för potatisen som han kallade "al dente". Det var bara att hålla med honom. Potatisen var verkligen "al dente". Men kycklingen var iaf god.
Under lördagen visade Martin och jag delar av "audit teamet", det som jag kallar för "mitt Montenegro". Färden gick från Poddan via Cetinje till Kotor. Montenegro visade sig från sin bästa sida och utsikten över Kotor fjordon var vackrare än någonsin. I Kotor besökte vi den lokala marknaden. Trots att den var mycket mindre an "Velika Piazza" i Poddan, tyckte jag deras produkter såg och smakade mycket godare. Jag provsmakade ostar, frukt och prosciuotto. Köpte en "gammal" getost, som smakade himmelskt.
Tiden gick fort och vid 15.00-tiden kom vi till Budva. Efter en kort promenad i Budvas "Gamla stad" styrde mina steg och därmed de andras till restaurang Jadran. Ifran, servitören från i somras, mötte upp. Några av borden på stranden fanns fortfarande kvar. Efter ett majoritetsbeslut bestämde vi oss sitta vid ett av "strandborden". Fantastisk att den 21 november sitta utomhus utan att frysa och äta en sen lunch. Rätterna varierade med fisksoppa, kålsallad, Passol (bönsoppa), musslor och grillad kalamaris.
När vi lämnade Jadran och sedemera Budva hade det blivet mörkt, men utsikten över ett mörkt Budva är inte det sämsta heller. Se ovan.
Söndagen blev tvätt-, städ- och shopping dagen.

2 kommentarer:

  1. Min ugn funkar bra!
    Här blir det inga al dente-pärör i sommar=)
    Ha det bra
    / Jerker

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig bild på utsikten!

    SvaraRadera