tisdag 17 november 2009

Kostym

Svin influensans konstaterade fall är nu uppe i 47 stycken. De fyra senaste är skolbarn i Niksic. Två av barnen har blivet inlagda på sjukhus. Än så länge inga dödsfall rapporterade. Utanfor vara kontorslokaler har man nu satt upp en "automat" med hand desinfektions medel. Således får man inte gå in eller lämna våra kontorslokaler utan att desinfekterat sina händer. Bra tycker jag.
Valeri är tillbaks och det är kul. Det är slutet på året och massor med rapport skrivingar som "gäller". Jag har gjort mina för länge sedan, men tyvärr så är inte fallet för många andra hos oss. Det är mycket kvar att skriva. P g a de många rapportskrivningarna så fruktade jag att när Valeri var tillbaks skulle han bli arg som "ett bi" och stå framför mig med armarna utsträckta och med hög röst fråga varför "allt brakar ihop när han är ledig" eller "han arbetar så mycket och ändå är det mycket att göra" eller att han skulle fråga "vad alla andra gör och varför de inte har gjort något". Till saken hör att det är Valeri själv som har godkänt samtliga ledigheter, men det är nog inte värt att nämna. Men Valeri var faktiskt glad och tog det hela med ett nästan ett "skandinaviskt lugn". Hans "skandinaviska lugn" kanske berodde på att jag hade gjort det mesta av det som skulle göras och att han slapp göra grovjobbet. I ren glädje över att det fanns lite pengar kvar i årets budget, skrev han sitt första projektförslag för detta år.
Den här veckan kommer en "audit" hit och det kräver lite förberedelser av oss. Man kommer kontrollera hur och på vilket sätt vi arbetar. Sedan vänder man på "de flesta administrativa stenar" också.
Under dagens "morgonDeutsch" kom vi in på 'kostymer" och priser på dessa. Valeri berättade att under "kommunist tiden" kunde man få en bra skräddarsydd kostym för motsvarande 500 kronor. Priserna för de skräddar sydda kostymer är även idag rimliga i jämförelse med vissa Västländer. Han tittade på mig och frågade om jag hade hört den där "skräddarhistorien"? Jag svarade att jag inte hört någon mansperson som hade beställt en måttbeställd kostym hos en skräddare i forna "Öst". Han berättade då hans historia: "Vid andra provningen visade sig att vänster ärm blivet för kort. Höger ben på byxan var för kort och sedan också kragen på kavajen hade blivet sned. Skräddaren bad kunden att dra upp sin vänster arm lite grann. Kunden gjorde det och man kunde inte se att ärmen var för kort. Skräddaren bad sedan kunden att dra upp sitt högerben och efter benet var uppdraget kunde man inte se att byxans högra ben var för kort. Avslutningsvis bad skräddaren kunden att hela tiden dra upp axeln och titta snett bakåt, vilket innebar att även kavajens krage såg bra ut. Kostymen syddes ihop och när kunden lämnade affären ville han naturligtvis ha sin nya kostym på sig. Kunden lämnade skräddaren och gick ut på gatan med vänster hand uppdragen, höger fot uppdragen, axeln uppdragen samtidigt sneglandes snett bakåt. Han mötte en man som tittade på honom. Den mötande mannen utbrast: "Helt fantastiskt vad skräddare kan sy nu för tiden. Skräddaren måste vara fantastisk duktig som kan sy en sådan fin kostym till en handikappad man".
Jag tyckte inte historien var så där jättekul, men av ren artighet skrattade jag med i Valeris skrattsalva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar