torsdag 8 oktober 2009

Goretex

In inzoomning från gårdagens foto. Ruinerna av borg från tiden då man vid flodbanken av Moraca försökte försvara sig från Osmanerna. 

Torsdagen den 8 oktober 2010
Valeri fick rådet av sin son att köpa en Goretex-jacka, som han ska använda när han åker på sin röda Yamaha. Valeri var först lite tveksam, men efter moget övervägande höll han med sin son.
Igår (onsdag) efter den sedvanliga "morgonDeutschen" började han klaga att han hade så mycket att göra. Han tyckte det var många rapporter att skriva och tiden inte räckte till. När han hade klagat klart berättar han för mig att han ska åka och köpa en ny jacka, som han ska ha när han åker på sin nya motorcykel. Men det räckte inte med bara jacka. Han måste dessutom köpa överdrag för mc:n, nya byxor, skor, skydd för ryggen, ryggsäck och knäskydd också.
Muttrande över allt rapportskrivande, som han inte hade tid att göra gav han sig iväg för att köpa en Goretex-jacka. Efter någon timme kom han tillbaks och log. Jag frågade om han hade hittat någon bra jacka. Valeri berättade att han hade gjort ett kap. En Goretex jacka som han hade tittat på tidigare för 250 Euro, hade han hittat i en annan affär för 160 Euro.

-:"A bargain", konstaterade Valeri glatt.

Jag frågade om han inte kunde visa den för mig, men tyvärr hade han efter inköpet åkt till hans lägenhet och lämnat av den där. Han ville inte visa för de andra på kontoret att han gjorde privata ärenden på arbetstid.
Han berättade vidare att jackan gick ned en bit på låren, det fanns skärp, ryggskydd och en massa andra finesser eller som Valeri glatt uttryckte sig:

-:"This Goretex jacket is more sophisticated than my Colmar ski jacket".
-:"Valeri, what's the colour of your new jacket?, frågade jag.
-:"Guess three times. No, I can say that it's red and not only red – it's Colmar red", svarade Valeri stolt och nöjt.
Han satte sig vid datorn och började "prata" med den. Även om jag inte förstår många ord som han använde, förstod jag att det var mest svordomar som kom från hans mun.
Efter ca 30 minuters ivrigt svärande och skrivande lämnade han datorn och går ut i korridoren. Någon minut senare kommer han tillbaks in i vårt kontor och utbrister:
-:"Lars, I'm so pissed off of all this report writing, so I have to go home. See you tomorrow", och lämnade kontoret en timme innan ordinarie arbetstid var slut.

Idag (torsdag) har det varit varmt och skönt. Jag gick en långpromenad på lunchen och på tidningen "Vijestis" termometer vid "Slobodna Trg" (=Frihetstorget) såg jag att det var 28 grader. Men vilken dag som helst kommer regnet ...............
I morgon åker jag till "Mister Christer" och DanaW i Kosovo. Det ar inte längre an 25 mil, men man får räkna med att det kommer att ta mellan 5 – 6 timmar.

3 kommentarer:

  1. Jobbar aldrig V? Får du jobba för två? Ha en tevlig helg! /Malin

    SvaraRadera
  2. Kan du säga till när Valeris jobb blir ledigt?
    Ha dé. P

    SvaraRadera
  3. Jo Valeri arbetar då och då. Hans jobb blir nog aldrig ledigt.

    SvaraRadera