måndag 26 oktober 2009

Samsonite



Så kom då den efterlängtade sommaren tillbaks. Lördagen bjöd på mulet väder, men det kändes i luften att varmare vindar var på gång. Söndagen sken solen och termometern steg till 25 grader. Idag måndag är det liknande väder som det var igår.
Idag på morgonen när jag kom till kontoret var det varmt inne i rummet. Jag svettades ymnigt och satte på luft konditioneringen. Men vad hjälpte det. Svetten lackade ned för pannan och min gröna skjorta fick än ännu grönare färg. Att min skjorta ändrar färg vid hög värme har ju hänt tidigare. Jag öppnade fönster. Inte hjälpte det. Öppnade kontorsdörren, men jag kände ingen skillnad. Efter en stund kom min assistent Dragisa in i rummet och konstaterade att det var väldigt varmt i "mitt" rum. Luft konditioneringens väsande ljud hördes lågt. Dragisa blev tyst när hon hörde att luft konditioneringen var påslagen. Hon tittade på mig och frågade om jag frös. Min för tillfället ännu mer mörkgröna skjorta frågade jag henne om det såg ut som jag frös. Hon skrattade och frågade mig varför jag då har värmen påslagen. Det är så att man den 15 oktober ändrar luft konditioneringen till värmekalla. När jag trodde att det var luft konditioneringen jag startade visade det sig att det var värmen, som jag hade satt igång istället. Nu är den avslagen och min skjortare har återfått en mer normal grön färg.
Vet inte vad det beror på, men mina luncher som jag har ätit under sex månaders tid inte smakar lika bra längre. Normalt (inte när 40 % var här för då blev det annat) brukade jag äta grillad kyckling, grillad fläskkotlett utan ben, soppor, vitkålssallad, pepperoni och tomat. Men nu så här års smakar det inte lika bra som tidigare. Jag längtar och äter istället efter pizza, Slane Palecinke (friterade pannkakor innehållande ost och skinka), varma smörgåsar och andra kolhydrat rika rätter.
Under två veckors tid i november fastar man här i MNE. Börjar förstå varför. Det kanske är så att när kroppen "skriker" efter kolhydrater och det blir kallare att man kanske då behöver ta det lite lugnt med kolhydraterna under några veckors tid. Jag vet inte..................
Under min lunch rast idag gick jag för tredje gången till Samsonite affären. Nu skulle jag då köpa den där blåa Samsonite väskan. Jag gick in i butiken och gick fram till väskan. Lyfte på den, bara för att kontrollera om det verkligen fanns hjul på den. Affärsbiträdet demonstrerade väskan och jag sa "Da" (=ja). Tog fram mitt "kort' som visade att jag inte behövde betala moms. Överlämnade också mitt Eurocard kort. Hon tog mitt Eurocard och skakade på huvudet. Ok, tänkte jag och tog mot Eurocard kortet och lämnade över mitt VISA-kort istället. Samma reaktion från henne, som sedan pekar på telefonen och sa "nema telephonenema kontakt". Med teckenspråk gjorde jag mig förstådd att hon skulle lägga undan väskan till i morgon och bara för att vara säker sa också "sutra - chetri ora" (= imorgon kl 16.00). Hon nickade glatt och sedan var det "ciao vide mosse" (hej da - syns imorgon).
Vi får väl se om "linan" är ordnad tills i morgon. Jag tvivlar, för jag tror att man vill ha kontanter istället för en betalning med "kort".
Idag har jag lärt mig "Govorite li jos neki strana jezik?" = "Pratar ni något annat främmande språk."

4 kommentarer:

  1. Jag har en gång sett ett par stövlar som också ändrade färg till grönt! Vid en matvaruaffär i Sveg, tror jag bestämt det var!

    SvaraRadera
  2. Који страни језик треба да буде?

    SvaraRadera