söndag 25 oktober 2009

Veckan som bara försvann

Fotot från Perast.
Det skulle ha varit sol och 20 grader den här veckan som har gått. Men vad hände? Fem dagars regn och bara 15 grader. Men vad gör det, när Delta City finns. Köpparadiset som har det mesta. Bl a en bra restaurang där man serverar alldeles utmärkta hamburgare, sallad med Prosciutto inbakad Mozarella och många andra goda rätter.
I torsdags åkte Valeri till de norra delarna av MNE, så jag blev ensam på kontoret. Ganska skönt att ha en "egen dag" i rummet. Dagen efter åkte 40 % tillbaks till Sverige. Nästa vecka åker jag hem till Sverige och det ska bli kanon.
En av veckans höjdpunkter, förutom att 40 % var här, var nog när Valencia gjorde mål för ManU. Vad skönt att ManU vann borta mot Moskva. S2 var inte lika glad nar Pato slog in 3 – 2 målet för Milan mot Real Madrid.
Vi har ätit gott och mängder. Varje dag stora och långa luncher. På kvällarna har vi ätit ännu mera och längre.
Förra veckan upptäckte jag en väskaffär i de centrala delarna av Poddan. Affären säljer enbart Samsonite produkter till rimliga priser. Hittade några Samsonite väskor till mycket bra pris och tänkte att det kunde vara bra jul klappar. När jag frågade S2 om han var intresserad av en väska, var intresset minst sagt "ljummet". Av ren artighet frågade han hur den såg ut. Jag förklarade så gott jag kunde och avslutade med, "men den har inga hjul". Både S2 och Frugan kollade på mig som om jag inte var klok och sa i kör:

"Det är omöjligt att det numera finns väskor utan hjul. Man tillverkar inte väskor utan hjul längre".

Jag tyckte i alla fall att det var ett bra köp och försökte sälja min julklappsidé till min andra barn. S1 sa att han redan hade en väska och den var bra. När jag frågade Dottern, blev det alldeles tyst i luren. Jag berättade för henne att väskan fanns i de flesta färger. Efter den "talande" tystnaden så började hon räkna upp saker som hon önskade sig istället. Nåväl, jag besökte Samsonite affären en gång till och upptäckte att väskorna faktiskt hade hjul.
Så idag (söndag) ska jag gå och köpa en blå Samsonite väska med hjul till mig själv och den kommer bara vara min.
Jag har också investerat i boken "Serbian for foreigners" och har precis lärt mig:

"S kog perona voz polazi" = "Från vilken plattform går tåget ifrån".
Bra att kunna, men eftersom Poddan bara har en plattform så kommer jag nog tyvärr inte få användning av just den frasen här.

2 kommentarer:

  1. Hej.
    "Serbian for foreigners" verkar vara "ett klipp". Det kanske finns fler bra fraser typ: "Bara gasa på - trfikreglerna är ändå bara rekomendationer".
    Och du, glöm inte reservhjul till väskan.
    Ha dé
    Peter

    SvaraRadera
  2. Och igår så gick det inte så bra för ManU däremot så tog Pool chansen och haka på tåget. Skönt!

    SvaraRadera