söndag 24 maj 2009

Helg i Budva.




Kvällskort från restaurangen.






Jordgubbarna som beskrevs i föregående blogg och det högra från den lilla staden Perast.

Fotot är från restaurang Jadran i Budva.
Daniel hade åkt tillbaks. Jensa och Kimpa stannade kvar i Budva.


Fredagen var en vanlig arbetsdag, men eftersom jag hade mina gäster i Budva så kunde jag sluta tidigare och ta dem på en sight seeing. Vi åkte från Budva upp i bergen och kom fram till Cetinje. Snirklade genom sig den lilla staden och körde bergsvägen till Njeguski. Det är den lilla byn uppe i nationalparken Lovcen, som framställer den goda prosciuotton och osten. Stannade till och åt lite skinka, ost och ett glas vin. Körde sedan mot Kotor och de 25 kurvorna ned till Kotor. Utsikten är fantastisk. Fortsatte Kotor fjorden och stannade till i Perast. Efter en "Deutsch" så körde vi vidare norrut och sedan bilfärjan över inloppet till fjorden. På väg mot Budva så passerades Tivat. Det var varmt.

Kvällarna tillbringades på restaurang Jadran, satt vid samma bord och njöt av restaurangens olika läckerheter. Jordgubbarna med whiskey grädden blev standard. Bad och eftermiddagsbira på Café Plaststol.

Tiden gick fort, söndagen kom för snabbt och det var dags att lämna ett soligt och hett Budva. På vägen mot flygplatsen så konstaterade Kim att långt bort i horisonten så gick hav och himmel ihop, men kom inte på vad det hette. Han funderade en stund tills Jens sa "Roy". Även om det inte var den riktiga benämningen så fick nu hav - himmel - horisont från och med nu heta "Roy".

Vi närmade oss Bar och svängde av vägen mot tunneln och lämnade "Roy" bakom oss.

Jag har tackat er tidigare och tackar en gång till för att nu ville spendera en helg med mig i det vackra Montenegro.

PS. "Roy" hälsar.

2 kommentarer:

  1. Bilderna får mig att längta efter semester. Vilken lyx du har som bor och lever med dessa semsesterkulisser. Därmed inte sagt att jag uppattar ditt leverne som semseter, tvärtom.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Tyvar kan man ju inte vara dar varje dag, men vissheten att endast vara fem mil fran kusten kanns bra.

    SvaraRadera