tisdag 12 maj 2009

Helg med "päronen".


Fotot föreställer utsikten över Kotor Bay, som vi passerade mot Poddan.

Efter "kort" fredag så styrde jag kosan mot Herceg Novi. I fredags så var det nog den första riktiga sommardagen och man nu vet man vad har att vänta på. Det var varmt, men ändå inte för hett. Kom fram till hotellet i Herceg Novi tidigt på eftermiddag och hittade snabbt mina "päron". Mamma vid solandes vid poolen och pappa sittande i skuggan på balkongen. Det var ett kärt återseende och det pratades mycket under middagen och efterföljande "Deutch coffee och en liten Loza".
Dagen efter var det då dags för mig att visa "mitt" Montenegro. Lämnade hotellet vid 09.00-tiden och körde söderut. Skippade båtfärjan, dvs genvägen mot Budva, och åkte genom Kotor fjorden. Vädret var fantastiskt Precis så där svenskt "lagom" och solen värmde också precis så där som det ska göra.
Efter färjeläget passerade bl a den berömda staden Strp (obs ej stavfel) och mellanlandade i den medeltida staden Perast. Perast var faktiskt vackrare än jag mindes från senaste besök där. Då så stod regnet som "spö i backen" och jag drabbades av en mindre ångest. Det var i mitten av oktober och hade besök av Salomonron och Gene. Nu så sken solen och Perast visade sina allra vackraste sidor. Efter ca 15 minuters paus så fortsatte färden mot Kotor för att sedan ta bergsvägen via Cetinje till Podgorica.
För att komma till den bästa utsiktspunkten över Kotor fjorden, så måste man passera 25 hårnåls kurvor. Det var trångt och jag var glad att inte turistsäsongen hade börjat då man möter bussar på den smala vägen. Så efter de 25 kurvorna var vi uppe och kunde njuta av den fantastiska utsikten över Kotor och dess jord (se foto).
Efter obligatoriska foton så fortsatte vi mot Cetinje och anlände till Poddan. Det var lördag och vad gör jag en "normal" lördag? Jo, till grönsaksmarknaden och för att handla. Väl framme så köpte vi oliver och färska jordgubbar. Efter inhandlingen så var det dags för lunch, som bestod av Cevapicis och kupus sallad (juggo järpar med vitkålssallad) och naturligtvis en "Deutsch Coffee".
Mätta lämnade vi grönsaks marknaden och åkte till min lägenhet.
Efter "hembesöket" så styrde kosan över bergen mot kusten och den lilla staden Petrovac. Det var väl en himla tur att "Petrovac-Dejan" hade hyrt ut delar av hans bostad. Just nu så ser Petrovac mest ut som en byggarbetsplats och jag tror knappast att man hinner bli klar med alla reparationer innan den riktiga semestersäsongen börjar.

Lämnade Petrovac och åkte utmed den helt fantastiskt vackra Montenegrinska kusten och hamnade till slut i Budva. Det började bli sent så vi fortsatte direkt till Herceg Novi. Nu använde vi oss av färjan och anlände till Herceg Novi strax innan kl 19.00. Avslutade dagen med middag på restaurang Monte Carlo, som har den bästa utsikten över hela Herceg Novi.
Vi åt en Njeguski stek med Sopska sllad som smakade alldeles utmärkt. Mätta, trötta och belåtna så återvände vi till hotellet. Tidig kväll.

Söndagen bestod av en "dag vid poolen". På eftermiddagen så lämnade jag "päronen" och efter ca tre timmars bilkörning var jag då tillbaks i Poddan.
Helgen var "kanon"och jag är så glad att ha fått visa mina "päron" "mitt Montenegro", som jag tycker så mycket om och är så otroligt vackert.

Tack för att ni tog er tid att komma hit eller som vi säjer i Stockholm " kanon".

1 kommentar:

  1. Jag hörde att bilarna stod väldigt tätt parkerade vid Monte Carlo, eller ?????

    SvaraRadera