torsdag 28 maj 2009

Vägarbete


Jensa och jag på väg för "Deutsch" på ute serveringen i fjorden. GImpan fotograf.

Här i MNE är det ett säkert vårtecken med de många vägarbetena. Oavsett om det behövs eller inte så börjar gräva upp vissa vägavsnitt i början av april. Men i ärlighetens namn så måste man väl medge att de flesta vägarbetena är mer än nödvändigt. "Mitt" MNE är inte så där jättestort. Man lämnar Poddan och åker mot kusten via Cetinje eller andra vägen via Vrsar. Sedan så ingår också den fantastiska kuststräckan Budva - Sotomayor där Roy är med hela tiden om det inte regnar vill säja.


För tillfället så stängs sträckan Poddan via Cetinje till Budva helt av tre gånger om dygnet. De övriga tiderna så regleras trafiken av mänskliga trafiksignaler. En vanlig trafiksignal åtlyds inte, utan då blir trafiken helt stillastående då man möter trafiken på en vägbana.


Nåväl vi var på väg till Budva och jag visste att vägen stängdes av exakt mellan kl 14.00 - 15.30. Vi lämnade Danilovgrad kl 12.30 bara för att vara säker på att hinna förbi vägarbetet innan vägen stängdes av helt. Kl 13.00 hamnade vi längst bak i en bilkö. Kön var ett resultat av att endast en färdriktning var öppen, men det var ju lugnt. En hel timme innan vägen skulle stängas av för samtlig trafik. Det var varmt för att inte säja hett. Efter någon minut så möttes vi av långtradare men efterföljande personbilar. Det var ju också ett gott tecken för då var det ju snart vår tur att passera. Klockan blev 13.30 och vi stod fortfarande still och hade ca 50 bilar framför oss (se foto).

Vi möttes av flera bilar och de flesta hade diplomatskyltar eller ingick i någon slags konvoj. Jag tror att t o m att vi mötte MNE:s premiärminister och president.

Efter ytterligare 15 minuter så började jag ana oro. Vi kanske inte skulle hinna. De kanske inte släppte på trafiken från "mitt" håll innan vägen stängdes av.

Klockan blev 14.00 och jag gjorde som de flesta andra i kön. Vände och körde tillbaks mot Poddan för att köra den andra Vrsar-vägen till kusten. Vi hade stått still i drygt en timme och tvingades att köra en liten omväg på några mil för att nå vårt mål. Men det var det värt för sommaren är här.........

Jag har dock frågat några montenegriner varför man börjar med dessa vägarbetena i april. Vore det inte bättre att börja gräva och förbättra vägnätet i mitten av september, då nästan alla turister har åkt hem och det inte är så varmt. De flesta tycker lika som jag, men ingen har något svar på min fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar