lördag 2 maj 2009

Lång helg


Fotot är från den fantastisk vackra lilla staden Perast i Kotor fjorden.

Jag kommer precis från Sveti Stefan där jag har varit och betalt vårt sommarboende. Det blev inte riktigt som det var tänkt från början, men det här blir också bra. Dejan i Petrovac hade hyrt ut tre sängplatser redan i huset som jag hade planerat och vi vill inte dela lägenhet med främmande människor. Man har också grävt upp hela stranden och dess strandpromenad där och det var beräknat att vara färdigt till den 1 maj. På vägen hem från Sveti Stefan så passerade jag Petrovac. Strand och strandpromenad är fortfarande uppgrävda och ingen som arbetar med att få det klart.
Till våra barns stora glädje så kommer vi nu bo närmare Budva. Orten heter Becici och ligger gångavstånd till Budva, som kanske har ett utbud som passar våra ungdomar bättre. Petrovac är som min assistent Dragica, uttrycker sig "mycket lugnt" och sedan så skrattar hon högt. Vår nya boning ligger ca 300 från stranden och i närheten av det så kallade "James Bondhotellet" Splendid.
Nåväl, ett säkert vårtecken i Montenegro är alla dessa vägarbeten. Det är helt otroligt att man börjar med att gräva upp vägarna i mitten av april och räknar med att det ska vara klart till i mitten av juli. Det är inte nog med att vägen på vissa sträckor bara är en fil. På sträckan mellan Poddan - Budva så stänger man helt sonika av vägen varje dag mellan 10.00 - 12.00 och sedan 14.00 - 16.00.
Kustvägen stängs inte av men på större delen av sträckan finns bara en fil och den regleras av trafiksignaler, som inte några lyder. Det är oehört irriterande när trafiksignalen, efter 10 minuters väntande, slår om till grönt sken och i god tro kör man iväg. Men bara efter ca 5oo meter mötas av trafik. Det är fråga om millimetrar för att inte bilarna ska repas mot varandra. Ingen, förutom jag, följer trafiksignalerna. Men även om det tar lång tid och svordomarna är många så kommer man dit man vill i alla fall.
Igår (1 maj) var jag på afrikansk middag. Det serverades en köttgryta kryddade med traditionella zansibarska kryddor. Till grytan serverades rött ris med ärtor. Kanongott och vad dracks det till då? Jo, en flaska Vranac Procorde 2006. Procorden var också kanon.
Tyvärr har min kamera gått sönder så det kanske blir lite tunt med färska foton ett tag framöver.
Ikväll blir det biff med stekt lök. En svensk klassiker och varför inte ett glas "Procorde" på balkongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar