söndag 31 maj 2009

Önskemål






Fotona är i fel ordning. Jag har svårigheter med att få in bilderna som jag vill. Men börja nedifrån så har den rätta ordningen.

Jag har fått önskemål om ett mer detaljerat recept på efterrätten med jordgubbarna, vispgrädde och whiskey. Tyvärr så kan jag inte ge ett riktig detaljerad beskrivning. Men om jag ska försöka uppskatta diverse mängder av samtliga ingredienser och tillvägagångssätt så kommer ett pilotrecept här och sedan med hjälp av GImpans bilder så kommer det nog funka kanon:

Arbetsredskap:
en stor skål (helst i metall)
två stora skedar (större än matskedar

Ingredienser (fyra personer):
ca 1 liter skivade färska jordgubbar
ca 3 dl vispad grädde
ca 50 gram socker (efter smak)
ca fem varv med svartpeppar frän en pepparkvarn (absolut krav att den är färskriven)
ca 1 dl whiskey (efter smak men kan säkert minskas till en halv dl)

De skivade jordgubbarna och vispad grädde hälls ned i en skål. Skålen ställs ned på middagsbordet och med hjälp av de båda stora skedarna börjar man bearbeta jordgubbar och grädde. Efter ca 30 sekunders bearbetning så tillsätts sockret och bearbetningen fortsätter. Se bild. Efter ytterligare 30 sekunders bearbetning så tillsätts whiskeyn (funkar bra med blended whiskey) och sedan med pepparkvarnen ca 4 - 5 varv. Blandningen fortsätts att bearbetas tills grädden har fått "jordgubbsfärg". Anrättningen serveras i portionsskålar.
För att få en helt perfekt avslutning av middagen så rekommenderar jag 4 cl Loza och en kopp med "Deutsch".

Helgen har varit lugn och jag har bara "chillat" som mina ungar skulle ha uttryckt sig: Förlåt mig S, S och E.

2 kommentarer:

  1. Låter ju kanongott, det måste vi prova (snart)! Jag tar allt utom Loza! "With everything", som vissa brukar säga!

    SvaraRadera
  2. Visste att du skulle lära dig tycka om efterrätt så småningom, och då naturligtvis en GI-variant. (Gott Intag). Ska genast nu när jag fått receptet börja banta med hjälp av denna sommar diet.
    Vi ses Peter

    SvaraRadera