måndag 3 maj 2010

3:de maj

Sarma



Stranden i Canj




Rätt ska vara rätt tycker montenegrinen. Eftersom 1:a maj var en lördag och således ändå ledig gjorde man om almanackan Att gå miste om en helgdag ar ju inte att tänka på 3:de maj fick bli helgdag istället och inte mig emot. Skönt att när det är kanonväder få en extradag ledig.
Gårdagen (2 maj) tillbringade jag på stranden i Canj. Två serveringar hade redan öppnat för säsongen, men antalet badande gäster var inte så många. Stranden var inte öde, men det var absolut inte trångt. Jag hade med mig min"brassestol", badskor, keps, handduk, solskyddsfaktor, vatten, solglasögon och bok. Det var tur att "brassestolen" kom med, för på stranden Canj fanns inga solstolar eller parasoll att hyra.
Smetade in mig med så mycket solskyddsfaktor 30, så jag hade vita ränder i ansiktet. Det var varmt. Solen sken och jag började svettas. Satte på mig mina blåa badskor och slängde mig i havet. Jag hade förväntat mig att det skulle vara kallt, men det var det inte. Uppskattar temperaturen till minst 20 grader. Stannade kvar några timmar och åkte sedan tillbaks till Poddan.

På vägen till lägenheten passade jag på att handla. Jag hade tur och hittade färdig Sarmas. Sarmas är faktiskt kåldolmar som är kokta i någonslags sötsur tomatsås och är jättegott. Tyvärr serveras inte den här rätten på några restauranger då man anser att det är montengrinsk "husmanskost" och inte är "fint" nog. Men jag kan lova er att "Sarmas" är kanon.

Idag den 3:de maj åkte jag till stranden Listice utanför Petrovac. Här behövde man inga badskor. Sandstrand, höga vågor och lika varmt i vattnet som igår.
I morgon är det vardag igen och det är dags att börja arbeta igen.

2 kommentarer:

  1. Roligt att höra att Montenegrinerna har det lika bra som vi. 6juni som är på en söndag i år ger ju oss en annan ledig dag här. Vill bara påpeka att även om det är lite blåsigt och kallt så skinner solen här just nu. Vi ses om en månad.

    SvaraRadera
  2. Hur får du plats med alla den packningen i en ryggsäck. Tja, det är bara avundsjuka. Idag vackert väder, men har inte släppt vinterkläderna riktigt än. Snart är du hemma i kylan eller förhoppningsvis kommer du med värmen.

    SvaraRadera