torsdag 13 maj 2010

Montenegrinare

I min bildserie "bättre parkeringar har jag sett" visar jag idag en "montenegrinare" och en "super montenegrinare"
På bilden ser ni en "montenegrinare" och en "super montenegrinare". En "montegrinare" är en mindre bra parkering. Den vita bilen (Pajeron) klassificeras som en "montenegrinare" och det finns många varianter. Pajeron har gjort en riktig klassisk "montenegrinare" dvs den mest typiska, alltså på snedden i motsatt färdriktning. Den har sina fördelar. Man kan snabbt köra in och därmed inte riskera att den hinner bli upptagen när man åker och vänder för att komma i rätt riktning. När man kör iväg är det bara försiktigt glida ut och man kan parallellköra med trafiken i samma riktning, sedan sakta och smidigt köra över på rätt sida (om man inte möter någon annan bil vill säga). Jag vet inte vad man skulle tycka om en sådan här parkering i Sverige. Jag vet att det är fel, men den har sina fördelar.
Den andra parkeringen, "super montenegrinaren" har i mitt tycke inte lika många fördelar. Visserligen kommer man från "rätt" håll, men att köra upp på trottoarkanten kan inte vara bra för bilen. För att inte "prata om" när den ska iväg, då man först måste backa ut i körbanan och sedan krångla sig iväg Nej, tacka vet jag en riktig härlig gammal "montenegrinare". Vilka var det då som hade parkerat på detta sätt? "Supermontenegrinaren" var personal från den bulgariska ambassaden och den lite mer klassiska "montenegrinaren" var "lilla jag".
"-:Finally after two years you have understood the advantages with a "montenegrin" parking", sa Valeri och jag insåg plötsligt att det kommer bli svårt att komma hem till Sverige och inte kunna få göra en liten simpel "montenegrinare", utan att få bilen bortforslad eller kostar en förmögenhet i P-bot.
I morgon om vulkanen inte sprutar ut mer aska, som sprider sig ut över Europa kommer jag hem till Sverige. Jag åker tillbaks den 24 maj. Ska bli skönt att få komma hem igen och jag ser fram mot ett varmt vårlikt Sverige med allt vad det innebär.
Vi hörs igen den 24 maj.

3 kommentarer:

  1. Det är väl mer än ett år sedan jag konstaterade att du kör som en "infödd". Roligt att se att du nu lärt dig parkera också. (Hoppas på en åktur i juni utan stopp i onödan vid rödljus o.dyl.)

    SvaraRadera
  2. Vill bara upplysa dig, Peter, att här behöver man inte stanna vid en stoppskylt. Om det inte kommer några bilar är det bara att köra. "Rödljus" måste man lyda annars blir det mycket plåtskador.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ihåg en gång, när det blev plåtskador utan rödljus. Men då kände jag med dej, när du halade opp plånboken och var snäll mot grabben, du backade på

    SvaraRadera