fredag 28 maj 2010

Lycklig Nikica

Plavnica

Tiden bara rusar iväg. Jag har lagom mycket att göra och nästa vecka kommer det svenskar hit och min "näst sista" aktivitet kommer äga rum. Sedan väntar en massa rapportskrivningar.

Nikica har fått en ny beskyddare och vän. Det är Valeri. Han besöker henne så ofta han bara kan. Jag får dåligt samvete när jag hör hur ofta och länge som han besöker henne. Är det någon som vet om flodhästar har bra minne förresten? Vore kul att få reda på det för något helt otroligt hände vid Valeris senaste Nikica besök.
Efter avslutat arbete tog Valeri sin motorcykel och åkte en "sväng". "Svängen" innebar att färden gick till resorten Plavnica där Nikica håller hus. Väl framme vid Plavnica parkerar han sin MC och går fram till Nikicas nya "hem". Runt staketet står ett tiotal andra personer och beundrar det lilla djuret, som äter i sitt gräs och bröd i "godan ro". Valeri lutar sig mot staketet och viskade lite tyst:

-:"Hello Nikica. How are you?"

Nikicas små inbyggda öron börjar rotera. Hon slutade att äta och närmade sig Valeri. När hon kom fram till Valeri reste hon sig upp på bakbenen och lutade frambenen mot övre delen av staketet. Valeri klappade henne på nosen och upprepade frågan om hur hon mådde Nikica började grymta och Valeri sa att hon log, men det vet jag inte om jag ska tro på. Han forsatte att klappa henne på nosen och helt plötsligt stod hon på alla fyra igen. Från att ha stått på alla fyra benen, slängde hon sig ned på marken och rullade runt tills hon hamnade i ryggläge. I ryggläget började hon sprattla med benen och grymtade ännu högre. När bensprattlandet var över reste hon upp på de "fyra benen" igen och hoppade ned i den nyligt påfyllda poolen. Väl nere i poolen lekte hon någon slags "kurragömma lek" med Valeri. Hon försvann under vattenytan flera gånger. Det dröjde flera minuter innan hon kom upp med sitt huvud. Varje gång hon kom upp tittade hon på Valeri och grymtade glatt.
Vad de andra åskådarna tänkte förtäljer inte historien. Jag tror inte Valeri ljuger eller överdriver. Han brukar alltid hålla sig till sanningen, förutom när han beskriver hur mycket han arbetar förstås, men det är en annan sak.
Jag vet inte om jag ska bli avundssjuk eller inte. På lördag ska jag åka till Plavnica för att prata med Nikica och jag hoppas innerligt att hon spelar upp samma föreställning för mig.

1 kommentar:

  1. Det är klart, att hon blir lika glad, när du kommer. Du var ju först med att uppmärksamma henne. Men jag tror, att Nikica känner på sej att du ska lämna henne snart och då måste hon charma in sej på Valeri. Det är faktiskt så, att djur är mer känslosamma än människor och förstår att charma in sej. Försök att videofilma dej nu, så kan hon titta på dej varje dag.

    SvaraRadera