söndag 9 maj 2010

Nikis nya hem

Niki äter och mår gott.

I vilket fall som helst fick vi även jordgubbar och banan som avslutning av hela kalaset. Min hunger gick över och nu kunde jag börja njuta av Kotorfjorden och dess skönhet. Solen sken, ljumma vindar och äntligen mätt. Färden tog ca 4 timmar och vid 20.00 var vi tillbaks vid Tivat. Pajeron stod och väntade på oss. Lämnade Tivat och kom fram till Poddan någon timma senare.
Nikica eller som hon numera kallas för Niki mår bra. Hon har fått en ny beskyddare. Det är faktiskt Valeri. Både han och jag var oroliga när vi såg hur man byggde hennes nya rymnings säkra hem med pool. Hyddan i plåt och poolen alldeles för liten. Niki trivdes nog inte de första dagarna i sitt nya hem. Jag menar, hon hade ju varit van att få gå omkring precis som hon ha velat och äta lite då och då. Jag vet inte om det var grannar, gäster, ägaren eller borgmästaren Mugosa som fått nog och bestämt att Niki måste hållas fången.
Första gången jag såg hennes nya hem blev jag faktiskt beklämd. En liten hydda i metall. Ni kan ju tänkar er att den kommer bli som en bastu, när den riktiga hettan börjar. Poolen var alldeles för liten och hur man ska göra ren den förstår jag fortfarande inte. Valeri som åker och besöker Niki minst fem gånger i veckan trodde att hon skulle dö ganska snart. De första dagarna i den nya fångenskapen låg hon faktiskt bara ned utanför hennes hydda och sov. Öppnade inte ens ett öga för att se vem det var som var och hälsade på.
Valeri och jag nämnde det har för min assistent Ana, som omedelbart ringde till ägaren av Plavnica och tillika Niki. Ägaren blev först överraskad att någon brydde sig hur Niki mådde och levde. Ana förklarade att det inte bara var hon utan att hela "kontoret" var oroade. I vilket fall som helst försäkrade ägaren att det nya "boet" bara var en temporär lösning och att man efter sommaren skulle bygga en ny och större.
Varje gång Valeri besöker Niki så skickar han mig ett sms, där han talar om vilket humör Niki är på. Den senaste tiden har Niki börjat trivas och när hon inte äter så visstas hon i sin nya pool. Valeri har t o m börjat prata med henne och enligt honom så lyssnar hon. När Valeri påkallar hennes uppmärksamhet genom att ropa "Niki" så stannar hon upp och de små öronen snurrar runt som en slags radar. När hon har lokaliserat ljudet vänder hon sig mot där ljudet kom ifrån och väser lite. Han har t o m varit med när Niki får sina tänder rengjorda. Skötaren kommer med en stor slang och hon vet precis vad som är på "G". Hon öppnar sin stora mun och låter vattnet från slangen spola rent i hennes mun.
Ovan foto tog jag den 8 maj och ni kan själva se att det inte går någon nöd på lilla Niki, men jag tror nog att hon föredrog livet i "det fria".

1 kommentar:

  1. Men om man ska våga besöka resortet i sommar tycker jag det känns skönt att Niki inte spatserar runt bland badgästerna, eller att man skulle Niki öga mot öga i poolen....????

    SvaraRadera