måndag 1 juni 2009

Svårlärda


Fotot från "små båtshamnen" i Budva och båtarna får illustrera texten nedan. Fotograf GImpan.

Pedja (min rumkompis) spelar inte musik så där väldigt ofta. Men när han gör det så spelar han samma låt om och om igen. Idag så var det en låt som jag först inte kände igen. Jag hade hört den tidigare, men kunde inte komma ihåg vad det var för en. Det lät som filmmusik. Låten hade en enerverande början och den blev inte bättre ju längre den spelades. Jag kunde inte fatta att han spelade den oavbrutet. Efter ha spela den för tionde gången så säjer plötsligt Pedja:
-:"Nu har det hänt igen. Att dom aldrig lär sig. Min senaste "country man" är en person som är efterlyst för grova brott i Serbien. Han "var" serb, men är nu sedan några dagar montenegrin. Myndigheterna här har gett honom pass och medborgarskap så att han inte kan lämnas ut till Serbien och sona för sina brott begångna i där. Hur ska vi någonsin komma att få tillhöra EU???"
Pedja tittade på mig och han såg inte glad ut. Jag visste inte vad jag skulle svara. Plötsligt kom jag på vilken låt det som Pedja spelade oavbrutet.
Det var filmmusiken ur filmen "Mission Impossible". Undrar om det var någon bakomliggande tanke från Pedjas sida.

4 kommentarer:

  1. Ska man tolka den montenegriska inställningen, att MNE är en fristat för allehanda suspekta individer? Eller?
    Efterrätten ser mycket spännande ut. Och låter otroligt gott också. Det blir nog till att prova någon gån under sommaren.
    En av lokalvårdarna är från MNE och hon kunde bekräfta att MNE är klart billigare än ex Kroatien. Men det visste du ju redan. Hon pratade också om Budva, det var ett trevligt ställe enligt henne.

    SvaraRadera
  2. Har dom ingen hamn kultur? Inte en enda vimpel!

    SvaraRadera
  3. Om du tittar noga lite längre fram så finns det faktiskt en vimpel vajande i vinden. Men va faan heter "vimpel" på engelska?
    Klicka på bilden så ser du.......

    SvaraRadera
  4. Pennant. Så heter vimpel på engelska.

    SvaraRadera