onsdag 3 februari 2010

проклинам дяволите глупости

Fotot från Tara Canyon där man under de varma månaderna kan utöva rafting.

Jag kommer nog aldrig i mitt liv få höra lika mycket bulgariska svordomar som de här månaderna jag har delat rum och kommer att dela rum med Valeri. Normalt är han lugnet själv. Han kan bli lite stressig när arbetsuppgifterna hopar sig (= fler än en), Det löser han alltid genom att be mig eller någon annan att utföra dessa. Han har en landsman som heter Miro, som inte har samma motivation till arbetet som oss andra. När han får en uppgift ringer han Valeri och alla andra hela tiden. Han frågar om samma saker flera gånger. I början fattade jag inte att han var lat, utan när Miro hade frågat tillräckligt många gånger och jag insåg att det skulle gå fortare att göra det själv än att svara på hans frågor. Bara för att tjäna lite tid, gjorde jag hans arbets- uppgifter också. Men när jag insåg Miros taktik, har jag börjat hänvisa honom till Valeri istället.

Nästan varje dag har jag hört när Valeri och Miro har diskuterat. Det slutar alltid med att Valeri skriker en massa bulgariska svordomar och kommer ut alldels röd i ansiktet. När Miro sedan lämnat kommer han tillbaks och utbrister:

-:"This f-----g Miro is killing me. Why can he not be as the rest of the group" och sedan avslutar med "проклинам дяволите глупости" (=ung. jävla förbannat skit).

Den senaste veckan har samma sak inträffat minst en gång om dagen. När det har varit som värst, lämnar Valeri rummet och säjer till mig att han måste gå och dricka en Loza, för att lugna ned sig, Efter Loza:n kommer han tillbaks, visserligen skakar han på huvudet och grymtar "this
f-----g Miro", men i alla fall ler .

Valeri har lycktas övertala en landsmaninna på kontoret att köpa Colmar skidkläder. På rea köpte hon en vit jacka med pälskrage, svarta hängselbyxor, mössa och handskar. De var jättesnygga och Colmar etiketten var väl synliga på samtliga plagg.

-:"Now can she go with me for skiing", var det sista Valeri sa innan vi skiljdes för helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar