torsdag 11 februari 2010

Vilken "j....a" smäll.............

Kl 03.30 smällde det bara till och hela byggnaden där jag bor skakade i någon minut. Skitläskigt. I min hastigt nyvakna hjärna rusade tankarna runt. Vad var det som orsakade smällen? Var det flodhästen Nikica, som inte gillade att jag har gjort mina eftersökningar om var hon befinner sig och ville komma och visa upp sig? Hon kanske gillar att vara fri som "fågeln" fast "fisken" kanske stämmer bättre med hennes omgivning och har tagit fasta det gamla slitna uttrycket:
"Fisken har glada dagar – han dricker vatten när han behagar".
Med tanke på vad Gene skrev till mig på "Hott:an" övergav jag tanken om ett flodhästbesök ganska snabbt . Gene skrev:

"Att hon skulle ha dragit, å dom inte kan hitta'na låter ju skitskumt.Va fan de' e ju inte nå'n liten guldhamster som har rymt från några småungar.Om hon har dragit till Albanien borde ju nå'n ha fått reda på't. Jag menar att där går väl inte folk omkring på stränderna å stönar"nej inte en djävla flodhäst till."

Nej det var naturligtvis en jordbävning. Jag har upplevt några jordbävningar i min dag, men ingen som den här. Inte ens i Tajikistan, då en miljon människor omkom 80 mil längre österut från huvudstaden Dushanbe.
Visste inte om jag skulle gå ut på gatan eller stanna kvar inne i lägenheten. Hade jag haft bil, hade jag antagligen gått ut och satt mig i den. En sådan här kraftig och nära jordbävning har jag aldrig upplevt tidigare. Det var som en underjordisk explosion rakt under byggnaden där jag bor och som sedan följdes av en "knall". Snacka om en "blixt från en klar himmel" fast tvärtom då "en kraftig spark från jordens inre". Jag klev upp och tittade ut genom fönstret, (precis tvärtemot vad organisationens säkerhetsinstruktioner lyder) och konstaterade att det lyste in hälften av fönstren i Poddans City och massor av människor som tittade ut.
Av tidigare erfarenhet vet jag också att det kommer ett efterskalv. Under tiden jag låg och väntade på efterskalvet, övervägde jag om jag skulle lämna lägenheten och gå ut på gatan. Jag hann inte överväga klart. Efter ca 20 minuter kom efterskalvet, men det var rent "behagligt". Nästan som att ligga i säng med inbyggd massage.
Naturligtvis var "jordbävningen" det stora samtalsämnet på kontoret. Valeri berättade att det hade uppmätt 4,5 på Richterskalan och epicentrum låg bara någon mil utanför Poddan.
Innan jag lyckades somna om. gick mina tankar till Haiti och till folket där och liknelsen "guldhamster – flodhäst" passade också in i det sammanhanget.
 

3 kommentarer:

  1. Om de' smäller igen,så glöm inte ryggan! Bra å ha vid jordbävningar he he.

    SvaraRadera
  2. Den är packad och jag har köpt en till. Den nyinköpta är den jag har vid sängen och förutom det mest akuta också innehåller arméns frys- torkade mat.

    SvaraRadera
  3. Du har ju missat poängen med det gamla skämtet "Fisken har glada dagar – han dricker vatten när han behagar".
    "Fisken har glada dagar – han dricker när han behagar". ha ha ... DET SKA INTE VARA VATTEN!

    SvaraRadera