söndag 21 februari 2010

Ingen hemma hos Nikica

Det är bara att konstatera. Nikica är borta igen. Hon har rymt och simmar troligvis runt i de översvämningsdrabbade områdena runt Plavnica. Om ni tittar noga till höger om trädet mitt i bilden, ser ni att staketet har gått sönder.
Redan under Irish Pub besöket i fredagskväll bestämde jag mig att åka ut till Plavnica för att se hur hon hade det. Söndagen kom med förhållandevis ganska bra väder. Solen lyste och det var ca 10 grader varmt. Satte mig i Pajeron och färden styrde ut mot Plavnica. De långa raksträckorna efter Poddan, de många knasiga omkörningarna, passerade infarten till flygplatsen, ny raksträcka, passerade det enda trafikljuset på väg till Petrovac och sedan vänster och in på den 6 km långa raksträckan "Tomatvägen".
Jag svängde in på P-platsen och redan innan jag stod still förstod jag att något var "knas". Vattnet hade stiget och jag koncentrerade blicken in i hyddan. Men hyddan var tom. Sedan upptäckte jag att staketet hade givet vika och insåg att den lilla flodhästänkan hade rymt igen.
På vägen tillbaks tittade jag till höger och vänster ut över de vattenfyllda områdena i för-hoppning att se en flodhäst simma runt. Men "icke". Inte en skymt av henne, men jag såg att de två jägarna gick omkring och spanade också.
Man får väl vara glad att Nikica får se sig omkring. Hennes "normala" liv är väl inget vidare. Under sommaren kan hon gå omkring och simma när hon får lust. Men nu har hon ju endast hennes hydda och den lilla spången att röra sig på. Resten är under vatten. Nu kan hon ju simma omkring och äta precis hur hon vill. Gå upp på land och leta sig fram till någon tomat- eller jordgubbsodling och äta lite. Hittar hon inget mat eller börjar frysa, är det lätt för henne att simma tillbaks och smita in genom samma hål som när hon lämnade.
Nästa vecka är frugan och dottern här. Jag har lovat en tur till Plavnica för att se hur det står till med Nikica.
Ikväll blir det köttfärslimpa, kokt potatis och gräddsås.

3 kommentarer:

  1. Ser fram emot utflykten till Plavnica!

    SvaraRadera
  2. Jag har sagt de' förut å säger igen de' måste va'
    skit segt å dega runt som ensam flodhäst i
    tjottahejti. Tacka fan för att hon drar så fort
    hon får chansen,skulle väl du oxå gjort om du
    va' där solo me' en massa flodhästar

    SvaraRadera
  3. Håller med och sen när hungern ökar bara att återvända till boet. Hon leter nog efter ett nytt offer att ta död på.

    SvaraRadera