onsdag 24 februari 2010

Bridgeday


För några år sedan arbetade jag i Kosovo och hade oturen att uppleva lite oroligheter. Under några veckor hade vi utegångsförbud. Det var tråkigt att sitta inne och titta på video. En onsdag kom vi som bodde nära varandra att trotsade utegångsförbudet och besökte närmaste restaurang för att äta middag och prata. Värre än så var inte läget i Kosovo just då. I vilket fall som helst hittade min vän Bob på en anledning för att träffas. Första gången vi träffades var alltså en onsdag och Bob funderade ut en anledning för "firandet". Han myntade uttrycket "Bridge Day" alltså att onsdag kallades för "Bridgeday", som var/är dagen "slutet-på-början-av-veckan-och-början-av-slutet-av-veckan". Det om något var värt att fira.
Jag har använt mig av uttrycket "Bridgeday hemma och även här i MNE. Första gången som jag nämnde just "Bridgeday" var en naturligtvis en onsdag. Valeri frågade vad jag menade. Jag berättade samma historia för honom som jag har skrivet här ovan. Han tyckte det var ett bra uttryck och numera har "Bridgeday" blivet ett uttryck som används av oss varje onsdag, dock utan gemensam middag.


Idag (torsdag) får vi "finbesök" från Wien. Vår chef har bett Valeri att diskutera "utmaningar" i vårt arbete med "finbesöket".
Under "morronDeutschen" satt vi och diskuterade detaljer beträffande "utmaningar". Vi kom fram till några saker som vi skulle diskutera. Efter ha tagit en slurk av "Deutschen" sa Valeri:

-:"Definitely I know the biggest challenge for me. The biggest challenge for me is if I can stand our office "boss" possibly extension" och skrattade högt.
Han berättade vidare att han för nästa år planerar en "resumé’" av de fem föregående årens aktiviteter, resultat och också nya utmaningar. Det här var inget som han kommit på själv, utan måste bara göras ungefär var femte år. Rapporten är heller ingen "billig historia". Externa konsulter måste anlitas och den måste vara mycket komplett. Valeri uppskattade att kostnaden för rapporten kommer "sluka" en större del av vår budget.
Han blev tyst och funderade ett tag. Efter en kort tystnad säjer han:

-:"Lars, I think that next year will be a "Bridge year" for the Mission" och jag undrar om han inte kommer få rätt.

1 kommentar: