torsdag 18 februari 2010

Ny P-plats

Tänkte börja med en serie bilder under mottot. "Den här parkeringen är väl inte världens bästa" och det här fotot är det första.

Torsdag och jag sitter på kontoret och tittar ut genom fönstret. Den normalt sett helt under- bara utsikten är för dagen utbytt mot gråa, låga moln och massor med regn. Men det är ganska varmt och efter regn kommer sol, hoppas jag iaf.
Vet inte om ni kommer ihåg att jag för några veckor sedan fotograferade när "spindelbilen" var utanför vår kontorsbyggnad och flyttade på bilar, som var parkerade på gatan nedanför. Alltså frånm hotellet på den högra sidan, där det nu är helt tomt med bilar. Om ni inte kommer ihåg, kan ni gå tillbaks till den 6 december och "Kommunal polis" för att läsa och titta.
Har parkeringssituationen blivet bättre? Avgör själva och titta på ovan foto. Numera parkerar bilarna inne i parken istället på gatan. "Spindelbilen" når inte bilarna inne parken och låter dom därför att vara. Parkens gräs blir forstört av bilarna som parkeras där och om regnet fortsätter kommer hela parken snart vara en enda stor leråker. P-böter då? Nej, P-Lisor och P-Nissar är för lata att gå till de felparkerade bilarna i parken och sedan kan de ju få lera på skorna också. Förresten, har jag aldrig sett några P-Lisor här i MNE och det är nästan exakt samma "förhållande" med servitörer på kaféer och restauranger. Under mina år i MNE har jag nog bara blivet serverad sammanlagt av tre kvinnor, tror jag Tydligen är det så att man som kypare/servitör tjänar ganska bra. Grundlönen är inget vidare, men med tanke på allt kaffe som rinner nedför struparna blir det mycket dricks. Självbetjäningen? Nej, men vad tror ni? Vi är i MNE och här är man för "fin" för att hämta sin förtäring själva.
Under Valeris och mina "morronDeutsch" har vi konstaterat att genderfördelningen bland cafégästerna är ungefär samma som inom "servitörsskrået".
Minst en gång i veckan går Valeri och jag till en grill som heter "Calemero" Det är MNE;s svar på Sibyllas korvkiosk, men jag kan lova att maten är mycket nyttigare. Man kan få ny grillad kycklingfilé, vitkåls sallad, tomater och varmt färskt bröd för ca tre Euro. Inne på "Calemero" finns väggfasta bord med tillhörande stolar. Normalt sätt tar man med sig maten ut på gatan eller äter den inne på stället. Normal äter man upp sin mat inne på stallet: Man äter klart och lämnar sin tallrik, glas, bestick och brödkorg kvar på det väggfasta bordet. Valeri tycker också att de flesta människorna här är lata och har beslutat att på sitt sätt ändra deras beteenden.
Numera när vi ätit klart, tar vi bort vara tallrikar och lämnar dessa till flickan i "disken". "Bortplockningen" resulterar i en total tystnad bland andra gäster och som Valeri sa senast efter vi lämnade Calemero:
-:"Lars, most probably the other guests in Calemero thinks we are idiots. No one, except us, will do the same thing . We are good guys, that are "cleaning after us……… " och hans steg rörde sig snabbt mot närmaste Colmarbutik.
 

2 kommentarer:

  1. Idag fredag är det för första gången sen mellandagarna också ganska varmt i Skåne 0-1 grader plus. Oftast ser det ut som i Poddan, men äntligen är det skidår - även om vissa vill kalla det skitår. Jag kör vallningsfria skidor så att inte snön försvinner innan jag vallat klart. I år gäller det att hinna köra i spåren innan nästa snöfall drar igen spåren. Imorgon väntas några dm till.
    Jag tycker det är snyggt med lite färg och form i parken, då flera av Poddans parker ändå saknar den där finessen - och ibland känns det som att avsaknaden av finess är något genomgående...
    lite som att man kanske vill skapa positiv stämning till andra genom att exempelvis ta med sig sin bricka när man ändå lämnar restauranghaket.
    Ha en skön helg, Lasse...och vem som än läser!
    Plagis (Lisbeth är min hustru-gmail innehavare)

    SvaraRadera
  2. De'finns inte en djävla korvmoj som kommer i
    närheten av Korv-Ingvar

    SvaraRadera