måndag 15 februari 2010

Nya filmer

Fotot föreställer Tivats flygplats start- och landningsbana, som inte får användas efter det blivet mörkt.

Gene, jag lova dig att när du kommer hit tar vi oss en tur till Plavnica och kollar. Min kära fru och dotter, det samma gäller er också. Jag är glad att hon är levande och verkade vara vid gott mod. Utöver Nikicas återkomst var helgen lugn. Visserligen hade jag erbjudanden att åka till kusten med Martin. Men på en skala "ett till fem" att titta på en rugbymatch mellan Irland mot Frankrike valde jag den högre delen av skalan och stannade alltså i Poddan.

Min fredagsmeny bestod av svensk biffstek med lök och lördagens höjdpunkt blev Biff Rydberg (igen).

I DVD-butiken "Pirat" rekommenderades jag två filmer. Det var "A serious man" av bröderna Cohen. Den ska tydligen vara Oscar nominerad också. Vad tyckte jag då? Jo på en fem gradig "deppskala" får den nog "fyra depp" och då menar jag alltså omvänt. Filmen var dålig och mycket deppig. Det handlade om en judisk familj där pappan mötte motgång efter motgång. Det var aldrig något slut på tråkiga saker. Allt från skilsmässa - tråkigheter på hans jobb. Anledningen till filmen bara fick "fyra depp" var att samtliga rollinnehavare spelade fantastiskt bra och speciellt pappan. Den här filmen hade definitivt inget "amerikanskt slut". Brödernas Cohens filmer brukar behövas att ses några gånger och kanske jag någon gång i framtiden omprövar mina "depp".

Den andra filmen däremot var en riktig toppfilm och hette "Everybod´s fine" med Robert de Niro. Han spelade en relativ nybliven änkling med fyra barn som för länge sedan flyttat hemifrån och var utspridda över hela USA. En familjemiddag med de fyra barnen planerades hemma hos "pappan". Planerna om en gemensam middag grusades allt efter barnen ringde och meddelade att de var upptagna på annat håll. "Pappan" beslutade sig för att resa till städerna där barnen bodde istället. Han gjorde det och upptäckte att allt kanske inte var så där jättebra...............
Filmen var kanon och borde vara obligatorisk i den där utbildningen (puh puh) man går innan man får barn, även för småbarnsföräldrar och till övriga också för den delen. Byt ut filmen där Gudrun Schyman föder barn och ge tillfälle att titta på den här istället. Filmen manar till eftertanke och att man ska ta vara på tillfällena när barnen är små. Amerikanskt slut? Jo, den här filmen behövde ett amerikanskt slut och det blev ett "80% amerikanskt slut" och får "fyra av fem Niros".

3 kommentarer:

  1. Jag röstar osett på utbyte av Schymans förlossningsfilm. Du kommer väl ihåg Televiken eller var det Mupp du kallde mig??

    SvaraRadera
  2. Håller med Inger om Schymans förlossningsfilm, men "Televinken" och "Mupp".... nu ser jag "konstiga saker" framför mig.(sent 60-tal eller tidigt 70-tal och den berömda frigörelsen...)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte sett nå'n av filmerna. Rugby har jag sett, å de' ligger klart i
    lä jämfört me' hockey å fotboll. Peter om man börjar se konstiga saker
    ska' man nog tänka på vad man petar i sig oavsett vilket årtionde de' e'.

    SvaraRadera