tisdag 9 februari 2010

Ny dag

Fotot från Skadarsjön där Nikita kan simma omkring i det 10-gradiga vattnet.

Jag tackar för alla de uppmuntrande kommentarerna. De var både roliga och uppmuntrande. Hade inte tänkt att skriva idag, men när jag fick kommentarerna och att ny bloggläsare (välkommen Kjell) tillkommet blev jag jätteglad. Fick också några kommentarer på hotmail, som också var roliga. Bl a om "lilla" Nikica och vart hon kan ha taget vägen. Tyvärr har jag inga nyheter om henne idag.

Idag blev en annan dag och så blev det. När jag började min promenad till kontoret hade jag bestämt mig att bara vara och tänka positivt. När jag klev in i vårt kontor, satt Valeri redan där och jag trodde att han skrev på sina rapporter. Det verkade nästan som om han inte hade gått "hem" utan fortsatt hela natten att författa på forumet, men så var naturligtvis inte fallet. Han skrev inte ens, utan tittade på en massa roliga "You Tube" klipp, som någon hade skickat till honom.

Efter "Dobre Jutro" (= god morgon) och handskak började han direkt att prata om gårdagen. Jag höll med, men bara för att få slut på de negativa tankarna föreslog jag att vi skulle gå till hotellet bredvid vårt kontorsbyggnad för en "Deutsch".

Vi lämnade hotellet och gick till hotellet där det serverades "Deutsch". Vi behöver inte längre beställa, utan kyparen vet exakt vad vi vill ha att dricka. Under "Deutschen" började vi skratta och skämta som vi brukar och bara efter några minuter så hade de sura minerna släppt och vi kunde skoja om gårdagen.

När vi kom tillbaks till kontoret ringde Valeri Miro, som hade blivet sjukskriven p g a hög feber. Jag förstod så mycket att Valeri frågade hur Miro mådde och ordet "temperatur" måste vara samma på bulgariska som svenska. Efter en lugn inledning så höjdes Valeris höstläge dramatiskt och samtalet slutade med att de sedvanliga serbisk/bulgariska svordomarna, som jag snart kan utantill. Stackars Miro tänkte jag. Här ligger han sjuk i hög feber och sedan ringer någon och skäller på honom. "Hårfön" som mina ungar skulle kalla en sådan utskällning.

Valeri avslutade samtalet, vände sig till mig och sa:

-:"This "f-----g" Miro is killing me. I asked if he had any temperature and he didn´t know. I asked him if he had any device to measure his temperature and he answered that he didn´t have any device. I told him that I could go to the pharmacy and buy the device for one Euro, so he can find out his temperture, but Miro didn´t want me to do that. This "f-----g" Miro is killing me............" och så var allt som vanligt igen (tack och lov).

3 kommentarer:

  1. Tell comrade Valeri to tell Miro you don't have to take the
    thermometer up the arse. You can take it in the armpit or
    the mouth,just be shure to wash it first and add 1 degree.

    SvaraRadera
  2. Jag lovar, men vet du att en normaltemp hos Balkanfolket ligger på 36 grader. Idag hade Miro 37,3 och var sängliggande????????????Dom kanske har fattat det där med lägga till 1 grad.

    SvaraRadera
  3. Jo man kan va' sängliggande 37,3 i temp,men då får man göra som i svenska arme'n på 60 talet.Lägg termometern på elementet tills önskat gradantal uppnås. Visst fan måste dom gjort likadant i den Bulgariska arme'n?

    SvaraRadera