söndag 7 februari 2010

Nikica News

Plavnica.

Söndag och förhållandevis fint väder med sol, vindstilla och ca 10 grader. Vad göra? Jo, en koll hur flodhästen Nikica har det. Det var ju iaf två veckor sedan jag var där senast. Efter ha varit och shoppat och klämt i mig en fetdrypande Burek åkte jag mot Plavnica. Trafiken var så där normalt heltokig. Folk som gör helt vansinniga omkörningar bara för att vinna fem meter. Det är en lång kö av bilar och längst fram en långtradare som kör 50 km men ändå man ska bara "om". I Podddans enda och nya rondell, som ligger vid Velika Piaza (grönsaksmarknaden), använder man den som parkeringsplats. Bilar som helt plötsligt utan anledning bara stannar på vägen och det blir kö med en gång. En BMW X6 av senaset modell där föraren antagligen trodde han var odödlig då han körde om mitt i en kurva och sedan bara för att överleva tvingades tvärnita och köra ned i ett dike. Men det är som det brukar vara i trafiken här nere. Lämnade då Poddan i backspegeln och med Bureksmulor över hela mig. Lyckades ta mig fram bland de parkerade bilarna i rondellen och sedan rakt fram mot flygplatsen. Man håller på att bredda vägen. Det ska bli två-filigt allt enligt "Europski standard". Vägarbetarna arbetar sju dagar i veckan och minst i 12-timmars pass. Men det är inbga montenegriner som utför något kroppsarbete, utan män från Serbien, Bosnien, Bulgarien och andra Balkanländer. Herr "Montenegrin" är för fin för "kroppsarbete" och tycker därför bättre om att på ett ute café sitta och dricka en "Deutsch" och röka ett paket cigaretter. Passerade restaurang Pecanjara som har blivet min absoluta favoritrestaurang. God mat, snabb service och prisvänligt. En milslång raksträcka och sedan kommer jag fram till ett trafikljus. På vänster sida ligger restaurang Anovi, som också har kanonmat. Trafikljuset slår om till grönt och jag kör iväg Bara efter 400 meter är det dags att svänga vänser och sedan in på en smal asfalterad väg som jag har döpt till "Tomatvägen". Anledningen till namnet är de många tomatodlingarna som finns på båda sidor av vägen. En ny 6 km lång raksträcka och sedan var jag framme vid Plavnica.

La märke till att "security" inte fanns kvar och tittade sedan in i Nikicas hydda och den var faktisk helt orörd sedan jag var där senast. Tittade extra noga och konstaterade att Nikica fanns inte i sin hydda. Staketet runt hyddan har också blivet förstörd och översvämningarna Förresten det enda som inte ligger under vatten innanför Nikicas stängsel är hennes hydda.

Jag lämnade Pajeron och gick mot poolen. Väntade bara att någon skulle ropa till mig att det var avstängt, men inte. Kom fram till den upp till bredden vattenfyllda poolen och ingen Nikica. Tack och lov för hade hon funnits här så hade det inte varit någon match simma iväg från poolen och mot andra mål.

Frågan eller frågorna som man i den situationen måste ställa sig är många:

Var finns Nikicia? Hon finns inte i poolen eller i hennes hydda i alla fall.
Har hon rymt igen? Inte en aning.
Kom hon verkligen tillbaks till sin ägare eller var det bara något som han hittade på för att lugna sina grannar runt "Tomatvägen" och omvärlden? Inte en aning.
Lever Nikica? Inte aning, men hoppas det innerligt.
Varför har man inte lagat staketet runt hennes hydda? Inte en aning.
Varför lägger man in hö i hennes hydda så det ska se ut som att den utfodras? Inte en aning.

När jag satte mig i Pajeron och körde tillbaks mot Poddan så var det dessa frågor som surrade i mitt huvud. Hoppas innerligt att jag får veta sanningen om Nikicas öde(n).



2 kommentarer:

  1. Jag väntar med spänning på fortsättningen om Hippos öde...

    SvaraRadera
  2. En i sanning dyster historia. Hippos öde berör oss, du måste ta reda på sannningen.

    SvaraRadera