fredag 19 februari 2010

Forum


Jag har läst några av mina tidigare bloggar. När jag läser bloggarna där Valeri finns med kanske det verkar som om jag "driver" med honom. Det kan nog se ut så, men det är inte min mening. Valeri har blivet en bra vän och jag min mening är inte att få honom att verka "korkad". Han är en person med ett mycket "stort hjärta", omtänksam och han vill alla väl (förutom var högsta chef kanske). Lite fåfäng, men som oss alla andra, inte perfekt men absolut inte korkad. Valeri har inte varit i aktiv i sitt hemland de senaste 11 åren, vilket gör att han kanske inte är helt uppdaterad med dagens arbete och utvecklingen inom data.
Dagens blogg kommer att handla om Valeri igen, men som sagt jag menar inget illa.
Jag skrev för några veckor sedan om alla rapporter som måste skrivas. Jag skrev mina rapporter och skickade dem till Valeri. Det fungerar så i den organisationen Man måste maila till sin närmaste chef och det kallas "chain of demand". Egentligen var han utsedd att skriva rapporterna, men av förståliga skäl skulle det bli för stor arbetsbelastning för honom. Rapporterna skulle sedan in på ett Forum, så att man skulle kunna diskutera innehållet med HQ och de andra internationella kontoren ute i vida världen.
Valeri blir lite stressad av rapportskrivningar och nu skulle de ju in i ett forum också. Jag berättade för honom, att idén med "Forum" var att man på daglig basis ska besöka "Forumet", för att se om det fanns något att diskutera eller om någon hade några frågor om vad som hade skrivets tidigare..
"Skit" tyckte han, men skrev klart allt redan första veckan. När han gick hem fredagen för två veckor sedan var han "själa" glad. Han var klar och behövde inte bry sig om "Forumet" mer. Jag påminde honom om att det skulle nog vara bra om han "tittade till" Forumet då och då. Men han svarade glatt "to i to" (=det var allt) och menade att han var klart.
Idag den 19 februari var det sista dagen för redovisning i "Forumet". Redan när jag kom till kontoret satt Valeri och skrev samt "pratade" (=svor) med "datorn". Jag märkte att han var irriterad och sa bara ett kort Dobro Jutro (=God Morgon). Jag fick ett mummel som svar tillbaks.
Efter några minuter berättade han att han fatt mail från HQ. Man frågade varför han inte varit aktiv och svarat på frågorna som fanns på "Forumet". Nu måste han skriva massor med förklaringar och varför kunde man inte bara maila och fråga, frågade han mig.
Än en gång försökte jag förklara det positiva med ett aktivt Forum; att så många som möjligt kunde se, läsa, utbyta erfarenheter, diskutera mm där.
Valeri tyckte att när han en gång hade redovisat, behövdes det inget mer. Man kunde ju inte "diskutera" på "nätet" och dessutom måste han ju "logga in" varje dag och avslutade med att "han var kontoret kl 07.00 varje dag, att han var den som lämnade sist, att han hade 56 oöppnade mail och att han helt enkelt hade tid med allt som lades på hans axlar.
Efter han hade "gnällt" klart gick vi och drack vara "morronDeutsch" och kom tillbaks till kontoret en timme senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar