måndag 22 februari 2010

Skalor


Utöver tillsynen av lilla Nikica hann jag under helgen med att titta på två filmer. Den första var "The Informant" med Matt Dillon. Den handlade om den framgångsrike tjänstemannen i ett majsproducerande företag, som misstänkte att företaget höll på med lite "fuffens" affärer. Dillon beslöt sig för att informera FBI, som bad honom ställa upp som någon slags "informatör". Det ledde till att han engagemang för FBI blev allt tätare och mer avancerat. Men hade han ärliga avsikter med hans kontakter med FBI eller hade han en eller flera dolda agendor? Se filmen och avgör själva.
Filmen var en komedi och var bra. Matt Dillon kan enbart spela action hjälte utan han kan också vara nördig när det behövs. Filmen får tre "Dillon" på den femgradiga "Dillonskalan"
"The Informant" var verklighetsbaserad och så var även den andra filmen som jag såg. Den hette "Hachido" med bl a Rickard Gere. Lasse Hallström hade regisserat.
Filmen handlade om hunden "Hachi" som av någon okänd anledning skickades i en bur från Japan till USA med flyg. Efter ankomsten till USA kunde "Hachido" rymma och av ren tillfällighet hittar Rickard Gere hunden på en järnvägsperrong. Mot hans hustrus vilja fattar Rickard tyckte för hunden och hunden för honom. De blir ett troget par och följs åt så mycket det bara går. Men Rickard.............................
Jag hittade filmen i kategorin "drama" och jag vet inte om det precis var någon "drama film". Jag skulle vilja kategorisera den som en väldigt bra matinéfilm, för hela familjen en regnig helg. Den här filmen kan ung som gammal se och ha lika stor behållning av.
Min bedömning av filmen blir "fyra av fem "matinéer" på den femgradiga "matinéskalan" men på "dramaskalan" får den endast "två av fem möjliga dramer".
Ta med er edra barn, barnbarn, fruar, män, svärmödrar och titta på filmen och njut.
Jag tror inte Rickard Gere hade tagit den har rollen om det inte varit för hans buddhistiska tro.
I lördags kan man påstå att "regn" var en underdrift. Det bara öste ned och blixtarna avlöste varandra över de "svarta bergen" i norr. Söndagen bjöd på något som eventuellt /för-hoppningsvis kan vara något som var en början till en vår. Vid lunchtid tittade solen fram och termometern utanför "Supermarketen Voli", vid infarten till flygplatsen visade 12 grader.
Till middag lagade jag köttfärslimpa, kokt potatis och gräddsås. Jag saknade bara lite rårörda lingon, annars hade det blivet "fem köttfärslimpor" av fem möjliga på den kända "köttfärslimpeskalan".

2 kommentarer:

  1. Finns det några filmer kvar att se för oss nu när vi kommer? Du verkar ha betat av det mesta!

    SvaraRadera
  2. Nej det finns massor och sedan har vi ju Delta City oxå.

    SvaraRadera