tisdag 4 augusti 2009

Pedjas olycka.

Fotot är från Becici.

Det är väldigt lite att göra nu. Vi är förbjudna att ha några som helst aktiviteter för vår "counterpart". Anledningen är att det är semstertider och man måste ha all personal tillgänglig. Vi arbetar endast mellan 08.00 - 15.00 och varje morgon så påminns jag av Pedja hur viktigt är att vara i tid, trots att han alltid "dyker upp" en timme försenad.
Förutom att man ska vara i tid, så är bilolyckan han var med om, det enda som kretsar i hans huvud. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra hur det gick till och han tycker att den lokala polisen inte gör sitt arbete. Han tycker de ska sammanställa samtliga övervaknings- kamerors inspelningar från datumet och platserna för olyckan, ifall man skulle kunna se något som kan vara till fördel för honom.
På eftermiddagen idag (tisdag) så bjöd han ut mig på en kopp kaffe. Vi gick till café F2 som ligger om hörnet om vårt kontor. Jag satte mig ned, Pedjan bad om ursäkt att han bara skulle gå ett ärende.
Jag beställde in en "Deutsch" och efter någon minut så levereades den tillsammans med ett glas isvatten. Efter några minuter så kom Pedja till caféet med en ask cigaretter i handen. När jag först träffade honom, för ca 1,5 år sedan, så rökte han mellan 40 - 60 cigaretter om dagen. Mars månad i år så slutade han tvärt och har kanske rökt två - tre gånger efter dess. Jag undrade naturligtvis varför och han svarade att han inte kunde sluta tänka på olyckstillfället. Ännu en gång berättade han hur det hade gått till. Den har gången var ett Marloboropaket hans bil, en Nokia telefon fick gestalta bilen framför honom och en tändsticksask fick vara den bilen som låg allra först. Intresserat så tittade jag på den arrangerade"uppställningen". Hur jag än försökte så såg jag inget nytt hur olyckan hade gått till. Efter demonstrationen så pustar Pedja och säjer att han t o m använde tutan vid omkörningen som slutade i diket.
Kyparen kommer till vårt bord och Pedja beställer vad han ska ha. När kyparen kom med Pedjas beställning blev jag förvånad. Han hade beställt en Gin och Tonic och konstaterade torrt att olyckan hade förändrat hans vanor.
Idag skulle det regna och inte vara så varmt. Det har inte regnat än och värmen har bara kommit upp till 30 grader.
Idag så trycks också boken "På andra sidan dödens fält". Köp den när den kommer ut. Jag lovar att hålla er underrättade om när det finns i bokhandlen eller var nu någonstans den kommer att säljas.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Stackars Pedja, riktigt otäckt låter det. Men jag har ju sett en och annan omkörning i MNE och man är väl inte allt för imponerad av deras bilkörning.

    Men jag gillar bilden........ Ohhhhhhh Mr Hot!

    SvaraRadera